Hem och bostad

Möbler och inredning från 1500-talet fram till idag

Våra hem förr och nu

Hur vi bor och möblerar våra hem är ett av Nordiska museets kärnområden. I utställningen Hem och bostad visas närmare ett halvt millenium av möbler och inredning. I samlingarna finns dessutom Sveriges största samling av möbler, husgeråd, tapeter och hemtextilier - föremål som visar vad som varit nytt och modernt eller vanligt och vardagligt i våra hem.

Byrå, 1780-90-tal

Dekorationsmåleriet utfört av Johan Nils Asplind. Byrån, som är tillverkad av furu, har sannolikt målats i början av Asplinds yrkeskarriär. Den är sällsynt välbevarad. Målningen imiterar i detalj en gustaviansk fanerad byrå med intarsia av olika träslag av en typ som var modern i Stockholm under 1770- och 80-talen. 

Lillans sista bädd

Få konstverk har blivit så välkända och så älskade av sin samtid som Lillans sista bädd, målad av Amalia Lindegren 1858. Motivet är en interiör från en bondstuga där en familj i rättviksdräkter sörjer ett avlidet spädbarn i en vagga.

Hängskåp, 1850

Hållars Matthias Hansson kombinerade färg och form på ett personligt vis. Ofta använde han mörka toner och de utskurna tulpanhalvorna är typiska för honom. Hållars Matthias var också känd som fiolspelman. Eftersom jordbruket inte räckte att leva av i Dalarna, kunde en och samma dalkarl behöva vara bonde, timmerman, snickare, målare och kanske dessutom spelman och skollärare.

Funkisköket

Nordiska museets intendent Maria Perers berättar det funktionalistiska kökets historia.

Utställningen Hem och bostad

Utställningen Hem och bostad spänner över närmare ett halvt millenium av möbler och inredning i Sverige - från ett träskrin daterat 1562 till en stol av gummi från år 2000.

Dalmålning, 1840

Dalmåleriets storhetstid var 1770–1870. Back Erik Andersson från Leksand var en av många målare som varvade sin tid mellan jordbruk hemma i byn och arbetsresor för att måla i bondgårdar i närbelägna landskap.

Möbler på Årsta gård

Snickaren Udbyes möbler ”behagade mig”, skriver Märta Helena i sin dagbok den 15 september 1821, efter att hon besökt hans verkstad i Stockholm. Han är ”en ganska munter och artig men eij vacker karl”, upplyser hon vidare. 

Tavla av fiskfjäll

Blommor var en omtyckt del av de borgerliga nyrokokointeriörerna vid mitten av 1800-talet. Den här tavlan innesluter en blomsterkrans tillverkad av vita och grå fiskfjäll.  

Rokokotapet

Rokokotapet tillverkad i Stockholm omkring 1770. Blombuketter i rosa, gult, blått och grönt mot snedrutigt bottenmönster i vitt mot ljusblå botten.

Sina värpställen hade hönsen i sänghöfdan [vid huvudänden] eller vid sängfötterna, men då fingo icke ’barna klifve upp i sänga för höna ska varpe’. Annars var sängen lekplats för barnen

-Jonas Stolt f. 1812, byskomakare i Högsby, Småland

Karmstol med resårstoppning

På 1830-talet var resårstoppning i möbler något revolutionerande nytt. Karmstolen från Salsta slott i Uppland från sent 1830-tal är ett av de äldsta kända exemplen på bevarad resårstoppning i Sverige. Den nya stoppningstekniken är känd i Sverige först under senare delen av 1840-talet och bara i påkostade miljöer.

 


Litteratur

  • Litteraturen går att finna i Nordiska museets bibliotek.
  • Atle Bjarnestam, Eva: IKEA - design och identitet. Malmö: Arena, 2009
  • Broström, Ingela: Tapetboken - papperstapeten i Sverige. Stockholm: Byggförlaget, 2004
  • Cramér, Margareta: Den verkliga kakelugnen - fabrikstillverkade kakelugnar i Stockholm 1846-1926. Stockholm: [Komm. för Stockholmsforskning], 1991. (Monografier utgivna av Stockholms stad; 88)
  • Falck, Per: Tidsfodral - svenska urfodral från fyra sekel. Stockholm: Nordiska museet, 1997
  • Formens rörelse - Svensk form genom 150 år. Kerstin Wickman, red. Stockholm: Carlsson, 1995
  • Fredlund, Jane: Moderna antikviteter. Bromma: Ordalaget, 2004
  • Garnert, Jan: Anden i lampan - etnologiska perspektiv på ljus och mörker. Stockholm: Carlsson, 1993 Gejvall, Birgit: 1800-talets stockholmsbostad - en studie över den borgerliga bostadens planlösning i hyreshusen. Stockholm: Komm. för Stockholmsforskning, 1988. (Monografier utgivna av Stockholms stad; 16)
  • Gordan, Dan: Svenska stolar och deras formgivare 1899-2001. Stockholm: Byggförl., 2002
  • Hantverk i Sverige - om bagare, kopparslagare, vagnmakare och 286 andra hantverksyrken. 2., rev. och utök. uppl.. Stockholm : LT i samarbete med Nordiska museet, 1996
  • Henschen Ingvar, Ingegerd: Svenskt möbellexikon. 3 bd. Malmö; [Stockholm]: Norden: Nordiska bokh., 1961-1962
  • Knutsson, Johan: Folkliga möbler : tradition och egenart - en stilanalytisk studie av renässans- och barockdrag i den svenska folkliga möbelkonsten. Stockholm: Nordiska museets förl., 2001. (Nordiska museets handlingar; 128)
  • Martinius, Birgitta: Stolar från Lindome - 1740 till 1850. Västerås: Mölndal: Mölndals stadsmuseum: ICA, 2012
  • Sjöberg, Lars och Sjöberg, Ursula: Rum för möbler. Västerås: ICA, 1998
  • Sjöberg, Lars och Sjöberg, Ursula: Stolar, taburetter & fåtöljer i Sverige från 1600 till 1800. Västerås: ICA, 2003
  • Snidare, Uuve: Hemma i Sverige 1900-2000. Stockholm: Prisma, 2000
  • Stavenow-Hidemark, Elisabet: Nytt tyg på gamla stolar - stoppning och klädsel förr och nu. Stockholm: Västerås: ICA: Nordiska museet, 1993
  • Svenska möbler 1890-1990. Monica Boman, red. Lund: Signum, 1991
  • Svenska möbler under femhundra år. Bengt Nyström och Sigrid Eklund Nyström, red. Stockholm: Natur & Kultur, 2008
  • Svenska textilier - 1890-1990. Lund: Signum, 1994
  • Svensson, Per: Svenska hem - en bok om hur vi bor och varför. Stockholm: Bonnier fakta, 2002
  • Sylvén, Torsten: Mästarnas möbler - Stockholmsarbeten 1700-1850. Stockholm: Norstedt, 1996
  • Sylvén, Torsten: Stolens guldålder - stolar & stolmakare i Sverige 1650-1850. Stockholm: Prisma, 2003
  • Sylvén, Torsten: Speglar - spegelmakare & fabrikörer i Sverige. Stockholm: Prisma, 2000
  • Sylvén, Torsten: Mästarnas signaturer - snickarmästare, spegelmakare, stolmakare 1650-1850: stämplar, namnteckningar, signaturer, etiketter. Stockholm: Prisma, 2005
  • Thornton, Peter: Authentic decor - the domestic interior 1620-1920. London: Weidenfeld and Nicolson, 1984