Samtida skapande

och folkkonst från förr

Människans äldsta kunskap

Egentligen behöver vi inte tillverka någonting för hand i dag, för maskinerna klarar allt utom att virka. Ändå håller vi på. Vi skapar med våra händer för att må bra, för att förändra världen eller bara för att det är roligt. Kanske är det inte så konstigt? Att bearbeta ett material med ett verktyg och tillverka ett föremål är nämligen människans äldsta kunskap.

Det handgjorda är också en reaktion mot det massproducerade. Så var det för drygt hundra år sedan, och så är det i dag. Då lyfte engagerade kvinnor fram landsbygdens traditionella skapande – hemslöjden – mot fabrikstillverkad dålig kvalitet. I dag reagerar människor mot överkonsumtion och dåliga arbetsförhållanden på andra sidan jordklotet.

Vad gör folk med sina händer? Här samlar vi några exempel.

Rekreation och revolution

På senare år har det handgjorda fått en renässans. I tevesoffor, bloggar och nya tidningar talas om hur det är bra för kroppen och kreativiteten att handarbeta, att "kreativt frosseri" ger vardagsharmoni.

Global virkning

Scrapbooking

Scrapbooking ger 90 miljoner träffar på Google och har exploderat som hobby på 2000-talet. Det handlar om att dekorera sina fotoalbum med mönstrade papper, färger, dikter, klistermärken eller minnessaker.

Utställning Folkkonst

Folkkonst är en utställning om färg och form i det gamla svenska bondesamhället, men också om nutida skapande.

Gratulationstavla

Under 1800-talet brukade grannar och släktingar hylla brudparet med en gratulationstavla, vackert målad eller klippt.

Amigurumi

Amigurumi är det japanska namnet för omåttligt populära virkade eller stickade små djur, bakverk, frukter med mera. De kännetecknas av sin gullighet, ”kawaii” på japanska. 

Recycle design

Recycle design – återbruk ligger i tiden. I en ny grön våg tror många på en hållbar utveckling och skapar produkter av återvunnet material.

Förspilld kvinnokraft?

Är handarbete förspilld kvinnokraft eller uttryck för kvinnlig kreativitet? Hur kommer det sig att kvinnors estetiska uttryck fortfarande kan provocera?

Könsskillnadens estetik

Om konst & konstskapande i svensk hemslöjd på 1920- & 1990-talen. Vad spelar det för roll om ett verk kallas konst eller hemslöjd? Den organiserade hemslöjden har under loppet av förra seklet på olika sätt kunnat erbjuda en plats för möten i skapande verksamhet mellan professionella utövare och amatörer.

Författare: Johanna Rosenqvist

Pris: 235 kr

Köp boken


Litteratur

  • Glenn Adamson, Thinking Through Craft, Oxford, New York: Berg, 2007.
  • Glenn Adamson, red, The Craft Reader, Oxford, New York: Berg, 2010.
  • Betsy Greer, Knitting for Good, Boston, London: Trumpeter, 2008.
  • Sabrina Gschwandtner, Knit, knit, Profiles + Projects from Knitting's New Wave, New York: STC Craft/A Melanie Falick Book, Stewart Tabori & Chang, 2007
  • Richard Sennett, The Craftsman, Yale University Press, 2008.
  • Soetsu Yanagi, The Unknown Craftsman: A Japanese Insight into Beauty, Tokyo, New York, London: Kodansha International, 1989.
  • Clara Åhlvik och Otto von Busch, red, Handarbeta för en bättre värld, Jönköpings läns museum, 2009.

 

 

Varje gång du handarbetar har det sin betydelse, om det så är att bekämpa meningslös materialism, tillverka saker för välgörenhet eller någonting mittemellan.

       — BETSY GREER OM CRAFTIVISM