Händer som lyder. Hantverkarna vid Handarbetets Vänner.

Hantverkarna vid Handarbetets Vänner har allt sedan starten 1874 tillverkat textilier av högsta kvalitet. Vid ateljén har konstnärers och formgivares skisser omvandlats till sofistikerade broderier och vävnader som sedan har fått smycka både offentliga och privata rum. Trots detta har hantverkarna oftast arbetat i det fördolda. De har sällan berättat om produktionen och inte heller krävt att få ta plats i utställningar och publikationer. Deras främsta uttryckssätt har varit själva arbetet.

Syftet med denna bok är att låta hantverkarna berätta: om metoder och strategier och om Handarbetets Vänner som kreativ miljö. I deras vittnesmål finns verksamhetens hela historia införlivad. De nötta trappstegen, dunkande vävstolarna och fräna dofterna från färgeriet manifesterar en värld där höga krav på konstnärlighet och material omsätts i handling. Hur går det till? Manualerna är få. Desto viktigare är det tysta lärandet, den kreativa dialogen – och att ha händer som lyder.

Annelie Holmberg är lektor i slöjd vid Linköpings universitet. Hon har tidigare skrivit om förhållandet mellan akademisk och praktisk kunskap i hantverk och har även en bakgrund som konstvävare.

208 sidor, illustrerad, inbunden
Format 190 x 230 mm
ISBN 978-91-7108-578-8

För mer information

Nordiska museets förlag

Anders Carlsson
08-519 547 18
anders.carlsson@nordiskamuseet.se

Presskontakt

Lisa Ringsby
08-519 546 74
lisa.ringsby@nordiskamuseet.se

Pressbilder

Förhandsgranskningarna nedan visar ett utsnitt av bilden. Klicka för att se hela bilden och ladda ner högupplöst.

Omslagsbild Händer som lyder. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet.
Foto: Peter Segemark, Nordiska museet.
Handarbetets Vänners hus ligger i den gamla Djurgårdsstaden i Stockholm. Genom ateljéns fönster kan hantverkarna se ut över gränder och innergårdar. Det gamla strykjärnet används ibland som tyngd eller som fönsterstopp. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet.
År 1925 arbetar här en brodös med en kombination av påläggssöm och broderi. Tekniken har använts under större delen av HV:s historia och används här fritt för att skapa en bild av Jesus intåg i Jerusalem. Foto: Anton Blomberg, Nordiska museet. NMA0073207
Prov till dörrförhänge tillverkat år 1896 efter förlaga av Carin Wästberg och Maja Widebäck. Såväl påläggssöm, plattsöm och schattersöm användes. Plattsömmen skiljdes därmed från påläggssöm trots att denna var en del av tekniken. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet.
Garn som använts i olika produktioner bildar en vägg av färg i en av vävsalarna. Rester från olika vävnader sorteras efter färg och fungerar som en färgpalett där garn väljs. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet.
Den nu pensionerade väverskan Kajsastina Wickman, på besök i ateljén, och Kirsi Mattila diskuterar den vävnad som Kirsi arbetar med. Kunskap och erfarenhet förmedlas när ett kort möte omvandlas till en lärandesituation. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet.
Tomma vävstolar vittnar om en minskad efterfrågan på bildvävnader. Förändringar i produktionen påverkar också vilka kompetenser som krävs. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet.

Att använda pressmaterialet

Pressbilder får endast publiceras i redaktionella texter om Nordiska museet eller museets utställningar, och fotografens samt museets namn ska alltid anges.

Behandlar texten huvudsakligen något annat vänligen kontakta museets bildförmedling.

Bilder finns högupplösta i anslutning till pressmeddelanden.