Rejält retro

Målade allmogemöbler 1750–1850
Visas: 
21 okt 20154 sep 2016
Öppettider: 
kl 10–17, ons kl 10–20

Allmogemöblerna är tillbaka

Det välgjorda, hållbara, mönstrade och färgstarka är tydliga trender idag, och precis vad som utmärker allmogemöblerna från 1700- och 1800-talen. I Rejält retro visas golvur, skåp, skrin och kistor, drygt femtio utvalda statusobjekt från hela landet, mot en modern bakgrund i oväntade kombinationer.

Vilka är dagens statusmöbler? En exklusiv soffa kanske? Danskt 50-tal eller modernisternas designikoner? I en välbärgad bondgård för 200 år sedan motsvarades de av kistan, skrinet, skåpet och golvuret. Mycket var väggfast och platsbyggt men det här var möbler man kunde ta med sig om man flyttade. Och med stora ytor perfekta för målad dekor.

Skåpet var den möbel som ett nygift par vanligtvis skaffade när de skulle sätta bo. Helst ett som stod på golvet, ett ståndskåp, med både hans och hennes initialer.

Kistan hade den nygifta kvinnan med sig till det nya hemmet, fylld med dyrbara inredningstextilier. En möbel med gamla anor och högt symbolvärde. Skrinet hade ett symboliskt värde som förvaring för trolovningsgåvan – handskar, psalmbok och sjal. När kvinnan i vittnens närvaro tackat ja till skrinet var trolovningen klar och offentliggjord.

Golvuret var precis som skåpet en modebetonad statusmöbel. Få använde det som klocka. Många urverk tillverkades i Mora och såldes över hela landet. Men själva möbeln, golvursfodralet, tillverkades lokalt.

Vad är allmogemöbler?

Allmogekonst är konst skapad av folk på landet, för folk på landet. Under ungefär hundra år, från mitten av 1700-talet till mitten av 1800-talet, blomstrade allmogens möbelmåleri. Det typiska för dessa möbler är stiliserade mönster, starka färger som blymönjerött och pariserblått, att flera stilar blandas och att hela ytan fylls ut med dekoration. Allmogemålarnas ambition var att göra mönster, inte att avbilda verkligheten.

Reportage från lyxiga hem påverkar hur vi inreder hemma i dag och så även förr. I vissa områden är allmogemöblerna tydligt påverkade av herrgårdsmodet och de möbler som tillverkades av städernas skråsnickare. Då är motiven också mer verklighetstrogna.

 

Ingen gemensam svensk karaktär

Har möblerna i den här utställningen en slags gemensam svensk karaktär? Kan man kalla dem typiskt svenska? Nej, faktum är att även om vi lätt kan säga vad som är typiskt för en region, är det svårt att försöka hitta en övergripande svensk karaktär hos möblerna.

Varken landskapsgränser eller nationsgränser utgör några murar som skiljer kulturområden från varandra. Det kan till och med vara så att ett mönster som efterhand utvecklats till ett områdes typiska formspråk har skapats av någon som invandrat från ett annat område. Det är enklare att se vad som förenar vår folkkonst med andra länders än vad som är unikt för Sverige.

Rejält Retro i media

Dags att ge plats åt bondens statusmöbler (SvD 9 dec 2015)

Tre måsten att titta på

1

Ångermanlandsbrud

Golvuret var en modebetonad statusmöbel mer än tidmätare. Här ståtlig och grann som en brud uppklädd till bröllop. Golvur från 1820-1830-talet.

2

Änglaskåp

I södra Sverige hade stugorna låg takhöjd och skåpen var tänkta att antingen hängas på väggen eller ställas på den väggfasta bänken i hörnet. 

3

Norrbottenkista

Kista tillverkad i Norrbotten 1802. Längst upp i norr är kistorna höga och korta med kupigt lock.

Vilken allmogemöbel är du?

Klockren auktoritet, existentialist eller salongs-cruiser, obotlig romantiker, svärmorsdröm eller helt enkelt en dold juvel?

Gör testet här

Digitalt museum

Upptäck de vackra möblerna i utställningen på Digitalt museum.

Besök Digitalt museum här

För skolan

Ta reda på hur du som lärare kan använda Rejält retro i undervisningen.

Rejält retro i skolan