Jag har funktionshinder runt mig

Nina 40 år, Göteborg

Det tog tid för Nina att hitta en skola där hörselskadan inte försvårade för henne. Nu arbetar hon själv i skola. Och träffar barn med funktionsnedsättning både hemma och på jobbet.

Jag föddes för tidigt med hydrocefalus, vattenskalle. Tidigt opererades jag och under någon av operationerna fick jag en hjärnblödning som gjorde mig hörselskadad och förlamad i vänster sida. Med mammas envishet lärde jag mig att gå.

Hörapparaterna var inte mina kompisar. Jag hörde vad alla sa, men i skolan blev jag mobbad. Vi hörde talas om hörselklasser i Örebro. Jag var tolv år och bodde 30 mil hemifrån hos en familj. Fick nya kompisar, och lärde mig teckenspråk. Roligt på många sätt, men samtidigt väldigt tråkigt att vara borta från mamma. Efter två år trivdes jag inte längre.

Återigen började jag i ”vanlig” klass, med över 20 elever. Läraren bar en mikrofon och jag hade T-slinga. Lektionerna var kämpiga, men det var kompisarna jag upplevde som mest jobbiga i tonåren. Jag hade inga nära kompisar. I början var det coolt att jag kunde teckenspråk, men efter hand övergick det i tristess.

Första året på gymnasiet hade jag en döv klasskompis, med en assistent som tecknade. Skolan sa att jag kunde titta på assistenten när jag blev trött i öronen. Men det blev dubbel ansträngning för mig. Av ren automatik lyssnade jag på läraren samtidigt som jag tittade på assistenten.

Några år senare fortsatte jag gymnasieutbildningen i en hörselklass. Det var en helt ljuvlig upplevelse i en liten klass med sju klasskompisar. Skolan gick bra, men snart blev vännerna viktigare – vänner hade jag saknat nästan hela mitt liv.

Nu jobbar jag som elevassistent på en skola med funktionshindrade elever. Under den här tiden har jag fått två egna barn som båda har funktionshinder. Den stora killen har koncentrationssvårigheter. Vi har jobbat mycket med bildkommunikation med honom. Skolan fungerar väl på lektionerna, så vi är nöjda i dagsläget. Lilla killen föddes med extern hydrocefalus. Det behövdes inte någon operation. Han är fem år, går, springer och pratar oavbrutet. Han har utvecklingsstörning och motoriska problem.

Så här långt har det känts okej att ha funktionshinder runt mig. Men det kan vara jobbigt att konstant leva som i en funktionshinderbubbla. Även om jag är trött efter en arbetsdag måste jag orka med mina barns olika problem, varje dag. Jag trivs på jobbet och jag älskar mina barn. Det är skönt att det är stor skillnad mellan eleverna och barnen.

Annars mår jag bra. Jag går på årliga kontroller av min hydrocefalus som ger mig huvudvärk och ständig trötthet och utmattning. Jag kallar det hjärntrötthet och det kan man inte sova bort.

Teckenspråk

Lätt svenska

Talspråk

Talspråk - Lätt svenska