Mitt liv: Digital insamling för skolan

Mitt liv är en rikstäckande, digital insamling för elever i grundskolan, startad av Nordiska museet och UR i samverkan och särskilt riktad till mellanstadiet. På ett liknande sätt som i Nordiska museets insamlingsprojekt Mitt hem från 1942 får barnen lämna in berättelser om sitt eget liv, som en hälsning till framtiden.

Insamlingen blir en del av Nordiska museets samlingar, där materialet kommer att finnas tillgängligt för framtidens forskare. Insamlingen genomförs och presenteras på  mittliv.minnen.se.

Premiäråret en succé

Första året med Mitt liv kom att dokumentera barns upplevelser mitt i en pandemi. Sammanlagt fick insamlingen under året in 1326 inskickade bidrag från 104 skolor i olika delar av Sverige – vi hoppas å fler bidrag från norra Sverige och Gotland! – och även från svenska skolor runt om i Europa. För att kunna ta del av alla spännande berättelser har vi tagit fram en interaktiv karta, där vem som helst kan ta del av skildringar i uppgiften ”En dag i mitt liv”. 

Till kartan

 


 

Se publicerade bidrag på alla frågeteman

En dag i mitt liv 
Mitt hem 
Människorna i mitt liv 
Mitt liv 2050

 


 

Röster från insamlingen

 

Jag brukar hjälpa till hemma med disken och att städa. Jag brukar också plocka äpplen i typ en timme för att vi har sju äppelträd så man kan nog förstå att jag plockar varje dag. Jag brukar göra mina läxor runt 16:00 till typ 17:30 det tycker jag är väldigt roligt. Sen brukar jag spela Fortnite med en kompis som bor i Sundsvall. 

 

Till Jonatans berättelse

 

Mitt liv i mitt hem är ganska enkelt. Vi har en diskmaskin en tvättmaskin en robot som dammsuger och tvättar golvet åt oss och en robotgräsklippare. Så vi inte behöver göra något av det. Vi har också fyra tv så vi alla i min familj kan kolla på vilken film vi vill.

 

Till Emilijas berättelse

 

Min bästa vän heter Deniz och är född i Turkiet (hela min familj är från Turkiet alltså jag med). Men han bor i Paris och jag bor i Stockholm). Det finns ett virus som heter Coronaviruset. Han får inte gå ut från sitt hus och alla måste vara i sitt land tills viruset är slut.

 

Till Aras berättelse

 

På 1940 talet så trodde man att det skulle finnas flygande bilar 2020 men tyvärr så har vi inte det nu men det hade varit coolt! Min idag så har vi istället elbilar som både är bra för vår miljö och dom är coola dom med. Eftersom vår teknologi går snabbt fram 2020 och så tror jag att världen överlag kommer vara mycket utvecklad om 30 år. Jag tror att det kommer finnas hus som bara är gjorda av glas, att det kommer att vara en vanlig sak då att ha glashus. Och sen tror jag att nästan alla hus kommer ha solceller på byggnaderna.

 

Till Alvas berättelse

 


 

Blir din skolklass Årets skaffare?

Nordiska museets samlingar byggdes upp för nästan 150 år sedan av Artur Hazelius och en rad frivilliga medhjälpare som samlade in föremål, minnen och berättelser för att bevara dem från glömska. Artur Hazelius kallade sina medhjälpare för "skaffare".

Nordiska museet och UR utser två skolklasser som särskilt väl hjälpt till att spara sin samtid för framtiden till Årets skaffare. Priset delades ut för första gången 4 maj 2021 till klass 5A i Rörsjöskolan, Malmö, och klass 5A i Brotorpsskolan, Bagarmossen. Men alla bidrag sparas för framtiden i Nordiska museet samlingar, varje elev och varje berättelse är viktig! 

Vi välkomnar särskilt bidrag från norra Sverige och Gotland. För att vara med och vinna ”Årets skaffare” 2022 ska bidragen senast vara inskickade 28/2 2022. Prisutdelning sker i maj samma år. 

Viktiga datum:

  • Årets skaffare 2022: Insamling från 1/3 2021 till och med 28/2 2022. Prisutdelning i maj 2022.
  • Årets skaffare 2023: Insamling från 1/3 2022 till och med 28/2 2023. Prisutdelning i maj 2023.

Mitt hem 1942

Insamlingen är inte den första som Nordiska museet och UR gör tillsammans. I slutet av september 1942 presenterades en ny pristävling i den svenska skolradion: Beskriv ditt hem! Tävlingen var ett sam­arbete mellan Skolradion (nuvarande UR) och Nordiska museet.

Tusentals skolbarn deltog i insamlingen som ägde rum 1942, i skuggan av andra världskriget. Här skildrade barnen sina hem och sina liv med detaljerade teckningar, foton och handskrivna dokument. Det var inte ovanligt att barnen arbetade efter skolan, behövde be om lov för att göra läxan och hade kaniner hemma, främst som mat.

Föreläsning om insamlingarna i UR Samtiden

I UR Samtiden om barnens historia på Nordiska museet berättar Nordiska museets Sven Rentzhog om den pågående insamlingen Mitt liv och Maria Maxén om insamlingen Mitt hem 1942. Inslagen är producerade av UR Samtiden i samarbete med Nordiska museet. 

 

 

 


 

 

 


 

Artur Hazelius och hans skaffare

I den här filmen får du höra berättelsen om skaffarna och hur Nordiska museet kom till.