Tavla av fiskfjäll

Blommor var en omtyckt del av de borgerliga nyrokokointeriörerna vid mitten av 1800-talet. Det blommade i förmak och salonger genom korsstygnsbroderade möbelklädslar, prydnadskuddar, gungstolsmattor, spjällband och dukar, i broderade och vävda mattor och i högreliefdekoren på majolikakrukor och vaser i parianporslin.

Den här tavlan innesluter en blomsterkrans tillverkad av vita och grå fiskfjäll. Längst ned på kransen finns tre stora rosor som flankeras av ranunkler, eterneller, skogsstjärnor och förgätmigej. Blommorna omges av rosenblad och små ekblad, allt i fiskfjäll, här och var dekorerade med små spiraler av silver. Kransen är uppbyggd som ett halsband, med tjockare dekormotiv fram och tunnare bakåt.

0329798_01.jpg

Även levande blommor omhuldades i inredningen liksom eterneller, men kanske ännu mer uppskattade var de konstgjorda blommorna. Naturalism och materialförvanskning var på modet, gärna natur i olika former, men helst i ett annat material än det ursprungliga. Prydnadssaker med blommor av vax och tyg var vanliga som dekorativa buketter under glaskupor eller arrangerade i höga vaser. Som väggprydnader valdes ofta tredimensionella motiv där blommor och buketter var skapade av exempelvis hår, vax, tyg, kryddor, kork, mossor, fågelfjädrar och fiskfjäll som monterats i grunda ramförsedda lådor.

Fiskfjällskransen är tillverkad av Thérese Bastman, född 1812 och inflyttad till Stockholm från Pernå, Finland 1816. Vid 1855 års Allmänna Konst- och Industriutställning i Paris fick hon utmärkelsen "Mention Honorable" för utställda arbeten i fiskfjäll. Diplomet utdelades av den blivande Karl XV på Stockholms slott den 21 april 1856 och finns nu i Nordiska museets samlingar. Tio år senare fick Thérese Bastman enligt uppgift motsvarande utmärkelse vid den Skandinaviska industriutställningen i Stockholm. Hon lärde sina döttrar att arbeta i fiskfjäll och en brudkrona utförd av dem ingår i utställningen Smycken på Nordiska museet.