Butiksbelysning

2016-11-16 10:50
Butikslampan, en av två, som skänktes till museet av Richard från Skåne.Uppslag från broschyren ”God belysning i butiken”, utgiven av Svenska Föreningen för Ljuskultur år 1950. I högra hörnet finns en bild på en lampa som liknar den som finns i utställningen.

I september förra året skrev Maria ett inlägg här på bloggen om Richard och de lampor han skänkte till museet (han åkte med fullastad bil hela vägen från Skåne till museet!). Två av dessa lampor finns med i Ljusets former.

Vid första anblicken kan man tro att lamporna är tillverkade i plåt, men det är faktiskt glas. Utsidan har en ljust grå färg, den blanka insidan ser nästan ut som silver.  Insidan är så kallad ”fattigmanssilver” som tillverkades genom att kvicksilver placeras mellan två lager glas. Under början av 1800-talet var detta ett billigare alternativ till silver och användes bland annat till ljusstakar.

Just denna typ av lampa var vanlig i skyltfönster. Med hjälp av den blanka insidan reflekterades ljuset och gav ett starkt sken som gick att rikta mot varorna i skyltfönstret.

Butik- och skyltfönsterbelysning är ett kapitel för sig. I broschyren ”Ljuset som reklammedel” utgiven av Ljuskultur år 1929 beskrivs det att god belysning i butiken har flera fördelar. Det underlättar expediternas arbete då översikten över butiken blir bättre och kunden själv kan välja ut varan samt att förtroenden för varan blir större då den visas i god belysning. Belysningen ger även ett ljust och glatt intryck;

”[…] en känsla av trevnad ofelbart inställer sig, vilken av en duglig försäljare mången gång kan utnyttjas för affärens avslutande.” (Ljuset som reklammedel, 1929)

Tack ännu en gång Richard! Utan din hjälp hade utställningen varit lite mörkare.