Fotografi på Nordiska museet: nya böcker och utställning

2016-11-29 16:13
Kerstin Bernhard: självporträtt i ateljén, 1947Kerstin Bernhard: "Menisk", 1939. Porträtt av fotografens bror, neurofysiologen och läkaren Carl Gustaf Bernhard.Kerstin Bernhard: Dior, Paris, 1949Peter Gullers: Stockholmsförorten Järva, ca 1975

Kerstin Bernhard (1914–2004) pratade själv blygsamt om att ”fotografera kläder”. Men det hindrade inte att hon blev erkänd som både tekniskt och kreativt framstående inom den modefotografi som växte fram efter andra världskriget. Inte heller var det någon tillfällighet att hon fick chansen att arbeta i Paris i samband med lanseringen av Christian Diors stilbildande New Look 1947. Hennes framgångar på ett tämligen mansdominerat område kom att fungera som inspiration för en hel generation yngre kvinnliga fotografer.

Bernhard inledde sin karriär som mode- och porträttfotograf. Modellerna kom många gånger från film- och teatervärlden och hon skildrade dem som antingen konstnärskollegor eller dramatiska rollkaraktärer på veckotidningsomslagen. Med åren ökade Kerstin Bernhards intresse för matkultur och idag minns vi henne kanske mest som pionjär inom svensk matfotografi. Hennes bilder finns i klassiska kokböcker som Novisen vid spisen och Bonniers kokbok och några av de närmast sensuella svartvita studierna av bröd har blivit ikoner.

Utställningen ”Kerstin Bernhard – Att fånga ögonblicket” öppnar på Nordiska museet torsdag 1 december. Människan står i fokus och tonvikten ligger den här gången på porträtt och mode. Kända motiv kompletteras med sällan sedda bilder ur hennes omfattande arkiv, som har ingått i museets samlingar sedan 1990-talet.

Museets förlag ger samtidigt ut två nya titlar i serien "Nordiska museets fotografiska samlingar". Den första innehåller ett urval av Kerstin Bernhards bästa bilder och ger en bred exposé av en gärning som sträckte sig över fem decennier. Här fördjupas intrycket av en fotograf som gick sina egna vägar och med utsökt känsla balanserade det lågmälda och det glamorösa.

Den andra boken är tillägnad hundraårsjubilaren KW Gullers (1916–1998) – den legendariske fotografen som fångat Sverige i bild som få andra. Här finns hamnarbetare och filmstjärnor, vardagsslit och nattliv, stad och landsbygd, fångade med den mästerliga känsla för ljus och komposition som gjorde Gullers till ett uppmärksammat namn även internationellt.

Studio Gullers arkiv, som innehåller runt en halv miljon bilder, ingår sedan 1990-talets början i Nordiska museets samlingar. Museet delar även ut ett stipendium i KW Gullers namn "för förtjänstfulla insatser på det dokumentära fotografiets område". I samband med utställningsinvigningen 1/12 kommer årets stipendiat att offentliggöras.

Även KW:s son Peter Gullers valde fotografyrket och kom att bli mångårig medarbetare på Studio Gullers. I museets bibliotek visas just nu ett bildspel med nedslag i Peters produktion under femtio år. Tyngdpunkten ligger på gatufotografi, och den röda tråden i form av nyfiken humor går inte att ta miste på.