Jultallriken som försvann

2016-12-18 10:45
Gefle porslinsfabriks första jultalrik 1950, motiv Drottningsholms slott.Varje jultallrik förpackades exklusivt.Rörstrands jultallrik från 1977. Motiv av Gunnar Nylund, hämtat ur Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, av Selma Lagerlöf.Häfte medföljande Rörstrands jultallrik från 1977.Baksidan av Rörstrands jultallrik 1977.

Ni har nog sett dem, kanske omsorgsfullt placerade på väggen i någons hem, eller i en fyndlåda på loppisen. En gång i tiden var dessa jultallrikar den perfekta julklappen. De var åtråvärda samlarobjekt som prydde hemmet och sågs som en statussymbol, en säker investering för framtida avkastning. Idag hittar vi dem för några kronor på loppis. Vad var det som hände? Och vart har alla jultallrikar tagit vägen?

Allt började 1895 när den danska porslinstillverkaren Bing & Gröndal lanserade den första jultallriken som ett svar på tidens ökade efterfrågan på juldekorationer. Att tillverka souvenirer i form av tallrikar var inget nytt. Det nya med jultallrikarna var att de producerades i serier, kontinuerligt återkommande varje jul. 

Först ut på den svenska jultallriksmarknaden var Rörstrand 1904. Produktionen vände sig till de övre samhällsklasserna, vilka hade råd att införskaffa de exklusiva tallrikarna. Merparten av Sveriges befolkning var vid den här tiden fattiga och trångbodda, Sverige hade Europas sämsta bostadsstandard fram till 1900-talets början. Att införskaffa en dyr porslinstallrik att hänga på väggen var inget som prioriterades när pengarna inte alltid räckte till mat, boende och kläder.

1925 lade Rörstrand ner sin jultallriksproduktion. Jultallrikstillverkningen i Sverige avstannade därmed fram till 1950, då Gefle porslinsfabrik tillverkade sin första jultallrik, en serie om nio tallrikar alla med motiv av svenska slott.

Jultallriken blir ett investeringsobjekt

I kölvattnet av Folkhemmets ökade välstånd sågs nya potentiella kunder i den framväxande medelklassen. 1968 återupptog Rörstrand sin jultallriksproduktion och det var nu som jultallriken slog igenom på riktigt. 1971 började även Gustavsbergs porslinsfabrik producera jultallrikar. Med hjälp av smart paketerad marknadsföring, där jultallriken uppfattades som ett investeringsobjekt, lockades framför allt medelklassen att köpa.

Det var en exklusiv produktion i begränsad upplaga. Dekoren ritades av kända konstnärer och tryckplåten förstördes när produktionen avslutats. Tallrikarna försågs med stämplar och informationsblad innan de förpackades i kartonger.

Jultallrikarna sålde slut så snart de kom ut till försäljning och det förekom till och med spekulationer. Exempelvis släpptes 1975 års jultallrik, och sålde slut, redan till midsommar. Vid jul samma år dök några av dessa tallrikar upp på andrahandsmarknaden och såldes till högre pris än vid ordinarie försäljning.

Tusentals jultallrikar köptes och samlades i hemmen. En del placerades som dekoration på väggarna andra lämnades kvar i de skyddade originalkartongerna i väntan på värdestegring. Dessvärre gav inte alla dessa tallrikar den förväntade avkastningen. Andrahandsutbudet visade sig snart vara större än efterfrågan.

Berätta för oss

Men var har alla dessa jultallrikar tagit vägen i dag? Hänger de fortfarande på väggen eller används de som just tallrikar? Kanske har de förpassats till en kartong i källaren? Hjälp Nordiska museet ta reda på jultallrikarnas vidare öde. Har du egna jultallrikar, och minnen kring dessa? Skriv och berätta!

E-post: cecilia.wallquist@nordiskamuseet.se, eller via brev, Cecilia Wallquist, Nordiska museet, Box 27820, 11593 Stockholm.

God jul och ett kommande gott nytt år!

 

Wallquist, Cecilia

Intendent

Kunskap och förmedling

08-519 546 17

cecilia.wallquist@nordiskamuseet.se