KW Gullers 100 år

2016-09-16 14:10
Lastbilschaufför, Stockholm 1946. Foto: KW GullersKW Gullers under ett industrifotograferingsuppdrag, 1953Gibraltar, 1952. Foto: KW GullersBredgränd, Gamla Stan, Stockholm 1946. Foto: KW GullersLM Ericssons kobratelefoner, 1965. Foto: KW GullersSKF kullager, 1959. Foto: KW GullersKarelsk kvinna. Foto: KW GullersSt Michael's Cathedral, Coventry, England 1942. Foto: KW GullersKW Gullers tillsammans med Stieg Trenter, ca 1950

”Rekordfotografen” KW Gullers (1916–1998) hade en osviklig förmåga att finnas på plats där saker hände, och det var ingen slump att han blev förebild till huvudkaraktären Harry Friberg i vännen Stieg Trenters deckarromaner. Hårt arbete och skyhöga ambitioner gjorde att han på kort tid från starten 1938 lyckades bygga upp Studio Gullers till ett framgångsrikt företag och lägga grunden till en lång karriär. På den svenska fotohimlen blev Gullers snabbt en fixstjärna och även internationellt rönte hans bilder uppmärksamhet. Till exempel valdes porträttet av den åldriga karelska kvinnan som vaggar ett spädbarn ut för att ingå i utställningen ”The Family of Man” som kom att visas över hela världen.

Förutom otaliga reportage för tidningar som Picture Post, Se och Vi gjorde Gullers ett ständigt växande antal fotoböcker i samarbete med författare som Erik Asklund och Alice Lyttkens. När så den klassiska bildjournalistikens guldålder kom till ända framåt 1950-talets slut såg han sig tvungen att bredda verksamheten. Därmed hamnade ett större fokus på uppdrag för de stora namnen inom näringslivet. ”Okritiska hyllningar”, menade företrädarna för en yngre, radikal generation, som kritiserade Gullers för att på löpande band producera opersonliga beställningsarbeten. För en nutida betraktare är helhetsbilden mer sammansatt. Medan en fotograf som Jean Hermansson beskrev och tolkade verkstadsgolvets realiteter är det intressant att som kontrast betrakta Gullers framtidsoptimistiska skildringar av svensk industri i klara färger.

KW Gullers var engagerad i att förbättra arbetsvillkoren för fotografkåren, och kollegor som Kerstin Bernhard har vittnat om hur han som ordförande för Svenska Fotografers Förbund på 1950-talet bidrog till att stärka de kvinnliga fotografernas ställning.

Som tidsdokument – men också genom de lika tidlösa som uppenbara estetiska kvaliteterna – fortsätter KW Gullers bilder att fascinera. Som kulturhistorisk samling är de omistliga. År 1990 förvärvade Nordiska museet Studio Gullers arkiv, som omfattar runt en halv miljon bilder och som på ett unikt sätt skildrar 1900-talets genomgripande förändringar i Sverige. För att markera Gullers hundraårsjubileum år 2016 kommer museets förlag att innan årsskiftet ge ut en ny bok i serien ”Nordiska museets fotografiska samlingar” med ett urval av KW:s bästa bilder. Redan nu finns fotografierna från en av de mest kända Gullersböckerna, Stockholm bakom fasaden (1949) publicerade i samlad form på DigitaltMuseum.

http://digitaltmuseum.se/021096294956