Solglasögon med klös – november 2014

2014-11-01 09:00

Nu när höstmörkret sänker sig börjar det bli dags att lägga undan solglasögonen för säsongen.

Solglasögon var ursprungligen ett medicinskt instrument som användes mot trötta ögon. Senare, runt 1930-talet, började militären utrusta sina piloter med solglasögon för att skydda deras ögon mot starkt solljus under flygningar. Hollywoodfilmer och modemagasin med skådespelare iförda fantasifulla och stiliga bågar förvandlade vid slutet av andra världskriget solglasögon från något praktiskt till något praktfullt. Solglasögon blev en populär modeaccessoar bland både kvinnor och män.

Den amerikanska optik- och linstillverkaren Bausch & Lomb var först ut med att sälja solglasögon under ett varumärke. De lanserade under tidigt 1930-tal solglasögon under namnet Ray-Ban till den amerikanska militären. Efter hand började de även sälja sina produkter till civila kunder och plötsligt fick alla möjlighet att bära Ray-Ban. Glasögonen blev populära direkt och Ray-Ban är fortfarande världens mest kända solglasögonmärke på marknaden.

Under 1950-talet började Ray-Ban saluföra flera nya modeller i många olika färger som vände sig till kvinnor. Smart Set, den första modellen som visas här, är ett tidigt exempel från den tiden. Detta par med ”kattögon” och röda infattningar ovanpå en transparent botten är väldigt lik den välbekanta silhuetten ”browline” från 1950- och 60-talet, till exempel Ray-Ban modellen Clubmaster. Skalmarna är röda på utsidan och vita på insidan.

Smart Set-bågarna kom i flera färger med möjlighet att välja färg på glasen. De populäraste färgerna var (och är fortfarande) grönt och brunt. Det gröna glaset G-15 ”absorberar 85 % av synligt ljus” och blockerar ”nästan allt blått ljus”. Det bruna B-15 gav ”mer kontrast i mörkare ljus”.

Solglasögonens popularitet har hållit i sig och många modeföretag har vid sidan av klädkollektionerna också en kollektion solglasögon varje år. I dag är det nästan omöjligt att öppna en modetidning utan att se reklam för solglasögon. De har blivit en del av vår vardag.

2013 års vinnare av modedesignpriset Guldknappen Accessoar, utdelat av tidskriften Damernas Värld, använder också kattögon i sin design. Solglasögondesigner Anna-Karin Karlsson driver ett företag i eget namn som enbart tillverkar handgjorda solglasögon. Juryns motivering till priset var:

Genom orubblig viljestyrka, blick för skönhet och egensinnig poetisk läggning har hon gjort det omöjliga möjligt. Världens mest kräsna kändisar står i kö för att få bära hennes couture-skapelser av ett specialtillverkat acetat. I egenskap av en solglasögonens drottning med gränslös kreativitet är Anna-Karin Karlsson, AKK, en självklar vinnare av DV Guldknappen Accessoar 2013

AKK har fått mycket uppmärksamhet för sina fantasifulla och exklusiva solglasögon. Rosor och djurmönster är vanlig dekor, men tydligast är Anna-Karin Karlssons tillgivenhet för katter – både vilda och tama.  Paret som valts ut till Månadens föremål är en lek med så kallade ”kattögon-glasögon”. De är tvåfärgade med svart utsida och leopardmönstrad insida. Överst på bågen, skjuter två böjda flikar upp, liknande kattöron. Modellen heter ”When Trouble Came to Town” ur kollektionen ”Perfecting the Art of Dying Alone” från 2013.

Källor