Skolprogram

På Nordiska museet får du och dina elever veta mer om hur människor har levt i Sverige från 1500-talet till vår egen tid. Skolprogrammen ger liv åt historien genom ämnen som alla människor har en relation till: mat, kläder, boende och traditioner. Vem hade jag varit om jag hade levt för 100 år sedan?

Alla skolprogram knyter an till syftet i läroplanens kursplan i historia: undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar historiska kunskaper om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor och värderingar. Ge eleverna förutsättningar att tillägna sig en historisk referensram och en fördjupad förståelse för nutiden. Vidare att eleverna utvecklar förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar. (Lgr 11)

Ladda ner vår broschyr för skolprogram 2017 (pdf)

Pris för skolbesök (max 30 elever)
Visning 60 min: 700 kr
Visning 90 min: 900 kr
Skräddarsydda skolprogram
Visning 60 min: 900 kr
Förlängt skolbesök 90 min:  1250 kr
Med skola menas: förskola, grundskola, gymnasium, grundläggande/gymnasial vuxenutbildning motsvarande folkhögskolornas allmänna kurs och Komvux inklusive Sfi
Pris för högskola, kursverksamhet samt folkhögskola
Visning 60 min, max 30 personer: 2000 kr
Visning 60 min, max 20 personer: 1700 kr

 

Dockan Hildur och gröten. Foto: Karl Thorson

Hildur – Lekstugan för de yngsta

Dockan Hildur har varit med länge, hon kan berätta om hur annorlunda allt var förr. Barnen får träffa dockan Hildur som berättar om hur man kokade gröt förr i tiden, då veden först skulle bäras in till spisen och vattnet hämtas från brunnen. Sedan får barnen följa med Hildur och museipedagogen in i Lekstugan där de får prova på att bära ved, hämta vatten, sopa golvet, bädda sängen och ”koka gröt” till dockan Hildur. I slutet av programmet provsmakar Hildur barnens gröt. I programmet utgår vi...
Flicka som bär vatten under ett skolprogram i Lekstugan.

Tidsresan

Bli en liten piga eller dräng på 1890-talet. Med inlevelse och fantasi reser vi tillsammans till "förr i tiden" i Lekstugan. Korna behöver mjölkas, vatten ska hämtas från brunnen och ärenden måste uträttas i Handelsboden. Sedan tidigt 1990-tal har Nordiska museet erbjudit de magiska Tidsresorna i Lekstugan. Lekstugan är en uppbyggd 1890-talsmiljö med liten stuga, lagård, stall och handelsbod. Tidsresan leds av en museipedagog som ”trollar” barngruppen och lärarna tillbaka till sent 1800-tal...

Dukade bord/Smaka på historien

Utställningen Dukade bord visar hur adel och borgare i Sverige åt sina festmåltider från 1500-tal till tidigt 1900-tal. Vad tyckte man om att äta, hur lagade man maten, åt man socker, hur fick man maten att hålla i en tid utan kylskåp och hur uppförde man sig egentligen vid bordet förr? En visning i utställningen Dukade bord tar din klass med på en mathistorisk resa som både ger aha-upplevelser och glada fniss. Under visningen har museipedagogerna med sig rekvisita och eleverna får både känna,...
Taktila figurer i utställningen Modemakt. Foto: Karolina Kristensson

Elever med särskilda behov

Museets pedagoger har stor erfarenhet av att möta elever med särskilda behov. Vi har inga specialprogram för elever med funktionsnedsättning utan anpassar våra program efter era behov, oavsett om det gäller fysiska, kognitiva eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. För yngre elever passar Lekstugan särskilt bra med dess taktila och användarvänliga miljö. Men vi tar naturligtvis emot grupper även i museets övriga utställningar. Kontakta museipedagogerna så ordnar vi ett program för just...

Folkhemslägenheten

Besök Folkhemslägenheten från slutet av 1940-talet. Familjen Johansson har just flyttat från en omodern lägenhet på ett rum och kök med utedass till en modern tvårummare med rinnande vatten och centralvärme. Familjen Johanssons boenderesa kan symbolisera den utveckling som skedde under 1900-talet, från ett land med stora sociala och ekonomiska klyftor, till ett demokratiskt välfärdssamhälle. Titta in i Folkhemslägenheten

Folkkonst – den vackra och finurliga slöjden

Låt dig inspireras av konsten som folk på landet skapade för just folk på landet – folkkonsten! Folkkonst är vackra och roliga föremål som människor på landet skapade till sig själva, grannar eller vänner för att användas till vardag och fest. En visning i utställningen Folkkonst ger dig och dina elever ny inspiration till ämnena slöjd och bild. Titta in i utställningen Folkkonst

Hem och bostad

Var det kallt inomhus? När kom badrummen? Utställningen Hem och bostad visar boende i Sverige från 1600-tal till 1970-tal. Eleverna får se hur ”vanligt folk” på landsbygden bodde, hur borgerskapets bostäder såg ut och hur 1900-talets stora välfärdsreformer syntes i bostadsbyggandet. Utställningen går att visa på många sätt och med olika teman. Under visningen har museipedagogen med sig rekvisita. Titta in i utställningen Hem och bostad
Cybergothare i utställningen Modemakt. Foto Mats Landin

Modemakt

Kläder är inte bara något som värmer och skyddar. Kläder kan vara en viktig signal om vem du är eller vem du vill vara. I utställningen Modemakt tittar vi på kläder från tre århundraden och diskuterar hur kläderna visade vem du var, utifrån status och social grupp, kön och ålder. Var barnens kläder mer praktiska förr? Vi kan även lägga fokus på återbruk. Lappa och laga var länge en självklarhet för de flesta. De flesta klädesplagg i utställningen kommer från 1780-tal, 1860-tal och 1960-tal...

När farfar var ung – Folkhemslägenheten

Hur var det att leva och växa upp under folkhemsperioden? Folkhemslägenheten är en uppbyggd lägenhet som skildrar en arbetarfamiljs liv under slutet av 1940-talet, en miljö som många vuxit upp i och kan relatera till. En visning ger ökad förståelse för många äldres uppväxtmiljö och eleverna får tips på ämnen som kan öka kommunikationen med vårdtagare. Ämnen som tas upp är bland annat politik, familjeliv, fritid och boende. Titta in i Folkhemslägenheten

Rejält retro

I Rejält retro visas de statusmöbler som fanns på rika bondgårdar för 200 år sedan, golvur, kistor, skrin och skåp. Formspråket är färgstarkt och häftigt och kallas ibland för typiskt svenskt. Men även om möblerna tillverkades och målades lokalt så kom influenserna ofta utifrån. Folkkonstens formspråk är på många sätt universellt. Utställningens möbler ger även ledtrådar till människorna bakom. De som tillverkade dem, de som ägde dem och deras liv i det förindustriella Sverige...
Näbbskor formgivna av Beak Boots, tillverkade av Kero 2007. Barnskor ur Nordiska museets samlingar. Foto Mats Landin, Nordiska museet.

Sápmi – Sameland

Har alla samer renar? Kan man bo i Stockholm och vara same? I utställningen lyfts det samiska fram ur ett historiskt perspektiv men vi pratar även om samiskt liv idag. Under visningen har vi med oss rekvisita. Teman som vi tar upp under en visning: Den samiska slöjden Dräkten Den förkristna religionen Traditionella näringar och traditionell kunskap Med högstadiet och gymnasiet diskuterar vi också rasbiologin och dess konsekvenser för samerna under 1800- och 1900-tal. Skolprogrammen anpassas...
SFI-grupp under ett skolprogram i stora hallen. Foto: Peter Segemark

SFI och svenska som andraspråk

Nordiska museet är Sveriges största museum för kulturhistoria. Ett besök hos oss kan ge en fördjupad bild av Sverige, ett land som för bara hundra år sedan såg annorlunda ut. Skolprogrammen anpassas alltid efter gruppens ålder och förutsättningar.
Flickor som sminkar sig i ett skapande skola-projekt.

Skräddarsytt och Skapande skola

Har du en idé till ett pedagogiskt program som du inte hittar i vårt visningsutbud? Museets pedagoger kan skräddarsy visningar, program och workshops efter önskemål. Det kan gälla både entimmes visningar eller längre projekt inom Skapande skola. På Nordiska museet finns många möjligheter till roliga och kreativa aktiviteter samtidigt som eleverna får en fördjupad känsla för hur man bodde förr, hur kläderna såg ut och vilken mat man åt. Vi kan tematisera besöken efter århundraden eller efter ett...
Lucia på Skansen 1899.

Traditioner

Är traditioner onödiga eller jätteviktiga? Kan en tradition förändras? En visning i utställningen Traditioner kan tematiseras på många olika sätt och ger ofta en fördjupad bild av hur människor levde i det förindustriella Sverige. Målsättningen med en visning är att eleverna dels ska få en bakgrund till olika traditioner som har firats och fortfarande firas i Sverige, dels att eleverna ska kunna reflektera kring traditionernas roll i deras egna liv. Vi anpassar alltid skolprogrammet efter...
Textilgalleriet på Nordiska museet. Foto: Mats Landin

Vuxenutbildning

Nordiska museet har mycket att erbjuda vuxenstuderande. Oavsett om det gäller grundläggande, gymnasial eller högre utbildning. Utställningar som Dukade bord , Möblerade rum , Folkkonst , Modemakt och Textilgalleriet lockar praktiska och/eller estetiska utbildningar. Utställningen Traditioner är välbesökt av såväl SFI-grupper som utbildningar inom vård och omsorg. Vill ni boka en visning kan vi använda flera olika utställningar under besöket. Ta kontakt med museipedagogerna för ett upplägg...