Visning på lätt svenska

Upptäck Nordiska museets utställningar. De berättar om hur människor i Norden bor, äter, klär sig och firar sina traditioner. 

Visning 22 januari: Folkkonst
Vad är folkkonst?
Så kallas konst som skapades av folk på landet för folk på landet.
Vi tittar på mönster, färger och former.
Vad kan vara folkkonst i vår tid?

Du träffar en av Nordiska museets pedagoger som visar utställningen Folkkonst

Visning 5 och 19 februari, 5 och 19 mars, 2 och 30 april: Traditioner
Vilka traditioner är typiskt svenska?
Hur firade man förr i tiden och hur gör man idag?
Vad är en tradition för dig?

Du träffar en av Nordiska museets pedagoger som visar utställningen Traditioner

Visning 16 april: Bröllop och frieri  
Hur gjorde man förr i tiden när man ville träffa någon att gifta sig med?
Hur såg en brud ut förr i tiden?
Följ med på en visning och lär dig mer om dejting och bröllop förr i tiden.

Du träffar en av Nordiska museets pedagoger som visar utställningen Traditioner

 

Visning 14 maj: British så in i Norden
Hur har kläder och vardagsliv i Norden påverkats av Storbritannien?
Du träffar en av Nordiska museets pedagoger som visar den nya modeutställningen British så in i Norden


En visning tar 30 minuter.

Visningen är gratis om du kommer till museet efter klockan 13.
Varje tisdag klockan 13–17 är det fri entré till Nordiska museet.

Var: 
Nordiska museet
När: 
Upprepas var 2 vecka varje tisdag tills tis maj 14 2019.
tisdag 22 januari 2019 - 14:0014:30
tisdag 5 februari 2019 - 14:0014:30
tisdag 19 februari 2019 - 14:0014:30
tisdag 5 mars 2019 - 14:0014:30
tisdag 19 mars 2019 - 14:0014:30
tisdag 2 april 2019 - 14:0014:30
tisdag 16 april 2019 - 14:0014:30
tisdag 30 april 2019 - 14:0014:30
tisdag 14 maj 2019 - 14:0014:30