Center för dräkt och mode

Vad berättar kläder och mode?

Varför klär vi oss som vi gör? Vad kan vi förstå genom material, linjer och funktioner i kläder från olika tider och sammanhang? Och hur formar modet vår identitet och uppfattningar om kropp, kön och skönhet? Center för dräkt och mode arbetar med att förmedla vad vi kan lära oss om människan och dess omgivande samhälle genom kläder och mode. Till hjälp finns en unik samling med femhundra år av mode och kläder med personliga berättelser från människorna bakom dem.

Nordiska museet tar sikte på att vara Nordens modemuseum och nya kunskapscentret Center för dräkt och mode ska lyfta fram museets stora dräktsamling och dess personliga berättelser. Arbetet leds av dräkthistorikern Helen Persson, chef för Nordiska museets avdelning Kunskap och förmedling. Helen Persson har lång erfarenhet inom området från bland annat Victoria and Albert Museum i London och Metropolitan Museum of Art i New York. Till centret hör även Nordiska museets intendenter Marianne Larsson, Helena Lindroth, Leif Wallin och Cecilia Wallquist.

Vi ska berätta om människorna och samhället de levde i genom deras kläder och mode. Ett aktivt insamlingsarbete bedrivs sedan 140 år och vi på Center för dräkt och mode verkar för kunskapsförmedling, forskning och utställningsverksamhet som diskuterar mode, och dess betydelse, igår, idag och imorgon, säger Helen Persson.

Få museer i världen kan som Nordiska museet visa modets påverkan över alla samhällsgrupper. Genom samlingen kan vi berätta om handelskontakter, globaliseringen av stil och smak, politiska, ekonomiska och sociala faktorer. Alla samhällsgrupper har ju genom tiderna använt kläder för att uttrycka sin status, identitet och tillhörighet.

Utställningar som blickar bakåt och på dagens mode

Flera gånger per år presenterar centret utvalda kläder och accessoarer, på både aktuella teman och med historiskt perspektiv i en pop up-monter i stora hallen – ett bokstavligt skyltfönster in till samlingen. Här kan du se kläder som burits för flera hundra år sedan bredvid plagg från samtida nordiska designers.  

Närmast kommande pop up-montrar är Guldknappen, 25 oktober– 26 november 2018,  som visar Nordiska museets förvärv av modedesign från vinnare av Guldknappen 2017. Därefter lyfter museet tradition och trender i klädsel till jul. Mode i juletid visas från 30 november till 14 januari 2019.

Arbetet med en kommande modeutställning pågår för fullt.

Just nu ligger vårt fokus på hur Nordens klädstil, mode och livsstil påverkats av strömningar från Storbritannien.  Resultatet visar vi i en utställning som öppnar våren 2019, berättar Helen.

Den pågående utställningen Mitt 50-tal. Kvinna. Mode. Vardag. visar en bred bild av det kvinnliga 1950-talsmodet och en inblick i de för tiden rådande samhällsidealen. Utställningen diskuterar också hur vi ser på 50-talets modeideal idag. Fotoutställningen med Kerstin Bernhards modebilder från mitten av 1900-talet berättar om sin samtid med en estetik och fräschör som tilltalar även en nutida publik. Hon var bland annat på plats i Paris 1947 när Christian Diors lanserade ”The New Look”.

Det allra första föremålet en kjol

Nordiska museet har sedan start haft nordisk dräkt- och modehistoria som kärna. Det allra första föremålet med inventarienummer 1 är en yllekjol från Dalarna som samlades in av museets grundaren Artur Hazelius 1872. Idag består en tredjedel av museets 1,5 miljoner föremål av kläder, textil, skor och accessoarer. Dräkt- och textilsamlingen är den största i Norden, den sträcker sig bakåt över fem århundranden och har även en oöverträfflig bredd.

Fashionabelt, vardagligt och personligen använt

Det unika med museets enorma samling är att både det fashionabla och det vardagliga modet finns representerat. Här finns såväl haute couture som vardagsplagg från olika samhällsskikt och tider, ofta med en kontext knuten till plagget. Axel von Fersens franska dräkt, Coco Chanels kreationer, Ann-Sofie Backs internationella design, Ingemar Stenmarks slalomutstyrsel, vardagsplagg som t-shirts och Gul & Blå jeans är några exempel.

Till detta kommer ett omfattande specialbibliotek som spänner över allt från 1700-talets modejournaler till de senaste modeteorierna – här finns såväl Vogue som Elloskataloger – och ett arkiv av modefotografier såsom Kerstin Bernhards, samt många visit- och kabinettkort med porträttfoton.

Övre bilden: Detalj av en aftonklänning av rödlila yllejersey med jacka i gråblått, rikt broderad i färger med metall-lan i design av Madeleine Vionnet, Paris 1938. Nordiska museets inv nr NM.0052248 Foto Mats Landin, Nordiska museet.

Mellersta bilden: I pop up-montern visades under hösten 2018 denna klänning från kollektionen Pixie Mixie, 2017. Sverige och England. Polyester voile och siden. Gåva av Martin Bergström.

Undre bilden: Mansdräkt med rock, byxor och väst i broderat siden. Tillverkad i Frankrike omkring 1785. Har burits av greve Axel von Fersen d.y. Nordiska museet inv nr NM.0154745A-C

Nedan: Jeans med omsorgsfullt skurna hål på byxbenen. Henry Choice Blue Jeans Company, 2003 Denim (bomull) Designat i Norge, köpt i Lycksele av ägaren. Använt i Stockholm. 

 Har du frågor? 

Kontakta antikvariska@nordiskamuseet.se