Är du intresserad av historia?
Vill du veta hur man levde förr?
Då kan du besöka Nordiska museet.
Nordiska museet har funnits länge.
I mer än hundra år.
Artur Hazelius startade Nordiska museet på 1800-talet.
Artur Hazelius var intresserad av historia
och av hur människor levde.
Han började samla på föremål
som han tyckte var intressanta.
Föremålen visade hur man levde i Sverige.
Han samlade på föremål
som människor hade hemma.
Som tallrikar och möbler till exempel.
Han samlade också på kläder och på redskap
och mycket mer.
Artur Hazelius ville visa alla intressanta föremål
för så många människor som möjligt.
Därför öppnade han Nordiska museet.
Nu har museet mer än 1 miljon föremål.
Det minsta föremålet är en knappnål,
det största föremålet är en gammal brandbil.
Men du kan inte se alla saker
när du kommer till museet.
De får inte plats i huset.
Om du kommer till Nordiska museet
så kan du se hur man levde förr.
Du kan titta på hur man bodde förr
och vilka möbler man hade.
Du kan titta på hur man dukade sina matbord
och vad man åt för slags mat.
Du kan titta på kläder som var moderna
förr i tiden.
Du kan få veta mer om olika sätt
att fira traditioner och högtider på.
Under hösten, vintern och våren (september–maj) har museet har öppet alla dagar klockan 10.00-17.00. På onsdagar stänger museet tre timmar senare och har alltså öppet 10.00–20.00
Under sommaren (juni–augusti) har museet öppet alla dagar klockan 9.00–18.00.
Vill du veta hur man kommer hit
eller när vi har öppet?
Då kan du ringa eller skicka e-post.
Vill du skicka e-post kan du klicka på länken
bokning@nordiskamuseet.se
Du kan också ringa till vår bokning.
Telefonnummer: 08-519 545 50