Beckmans x NK:s Franska

Pågår: 
17 sep 202128 okt 2021

Hur skulle unika plagg från en beställningsateljé som NK:s Franska kunna se ut i dag? I en pop up-utställning gör studenter vid Beckmans Designhögskola sina tolkningar av morgondagens couture med originalkreationer från 1900-talets legendariska beställningsateljé som inspirationskälla. Beckmans x NK:s Franska öppnar 17 september.

Beckmans Designhögskola i Stockholm utbildar morgondagens modeskapare sedan 1939. Nordiska museets utställning Nordens Paris är berättelsen om NK:s Franska damskrädderi under haute couturens glansperiod 1902–1966.

Med anledning av Nordiska museets utställning har studenterna i årskurs två på modeprogrammet vid Beckmans Designhögskola utforskat couturens relevans i dag och i framtiden.

– NK:s Franska är en viktig och unik del av svensk modehistoria och en guldgruva för kommande generationers kreatörer. Utifrån denna skatt har studenterna ställt visioner över vad couture skulle kunna vara på ett framtida modehus, ett morgondagens NK:s Franska. Genom avancerade former och hantverkstekniker har de skapat sin högst personliga tolkning, säger Pär Engsheden, designer och programansvarig för mode på Beckmans Designhögskola.

Resultatet är tolv visionära koncept och kreationer där kreativ design och traditionellt hantverk möter dagens och morgondagens utmaningar inom hållbarhet och materialförnyelse. I framtidens couture-ateljéer är handens närvaro tydlig och 3D-skrivaren en självklarhet. Kreationerna visas i en temporär pop up-utställning i Stora hallen på Nordiska museet.

– Den handsydda couturen gör stark comeback i dag som modets friaste, kreativaste och mest hållbara uttrycksform. Det är fascinerande att se hur studenterna med sin modeskolade blick omvandlat inspiration från dåtidens couture till lika relevanta som visionära idéer för framtiden, säger Susanna Strömquist, modejournalist och curator för utställningen Nordens Paris.

Beckmans x NK:s Franska visas från 17 september till 28 oktober.

Kvinna i lång mörkblå klänning en lång ärm och vid kapushong uppfälld runt ansiktet

 

  • Framtida ateljé av Alice Svensson Brostedt. Foto: Isak de Jong
  • The Mourning av After Amanda Rascka. Foto: Isak de Jong
  • Uzay av Asli Cömert. Foto: Isak de Jong
  • Silly Bow av Desirée Bjurinder Fritzon. Foto: Isak de Jong
  • Body Upgraded av Hilda Landström Ferm. Foto: Isak de Jong
  • Couture av Isabelle Sjöman. Foto: Isak de Jong
  • En framtida ateljé av Kevin Nilsson. Foto: Isak de Jong
  • One Piece Can Fit All Maya Sundholm. Foto: Isak de Jong
  • Big Black Sheep av Saiweiya Ai. Foto: Isak de Jong
  • Allt har redan gjorts av Samuel Westerberg. Foto: Isak de Jong
  • Inre upptäcktsfärd av Teodor Warpe. Foto: Isak de Jong
  • Vision Couture av Thomas Wieser. Foto: Isak de Jong
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet

Min vision är en framtida hantverksateljé som designar plaggdelar efter den ständigt uppgraderade och modulerbara kroppen.

/ Hilda Landström Ferm

 

I min framtida ateljé arbetar vi med slow fashion och bygger i princip allt material från grunden. Mitt mål är att plaggen kan användas över tid och fortfarande vara estetiskt relevanta och konstnärligt intressanta. 

/ Alice Svensson Brostedt

 

Koncept och deltagande studenter

 

Framtida ateljé
Alice Svensson Brostedt
”I min framtida ateljé arbetar vi med slow fashion och bygger i princip allt material från grunden. Mitt mål är att plaggen kan användas över tid och fortfarande vara estetiskt relevanta och konstnärligt intressanta.”

Material: Sidenorganza, fårull, mohair och bomull.
Hantverk/teknik: Handvävt tyg på kontramarschvävstol, sidenorganza, manipulation och pärlbroderi.


The Mourning After
Amanda Rascka
”Förutom bristen på solljus som fått oss att blekna och må väldigt dåligt är vi konstant stillasittande i framtiden på grund av tekniken – vi har deformerats i ryggrad och nacke. Lyx kommer att vara att utstråla friskhet.”

Material: Återvunnen sidensatin. Accessoar av återvunnen silverrävspäls.
Hantverk/teknik: Shibori, draperad enligt zero waste-metoden.


Uzay (rymden på turkiska)
Asli Cömert
”Hur skulle couture se ut om den skapades på en annan planet med en ny och mer avancerad teknik? Används traditionella textilier eller klär vi kroppen i hologram eller gas som bara ögat kan se men som inte existerar?”

Material: Bomull och glaspärlor. Skor och handväska av PLA, bomull och naturliga ädelstenar.
Hantverk/teknik: Stickat, draperat, pärlbroderat, pärlvävt, 3D-skrivare.


Silly Bow
Desirée Bjurinder Fritzon
”Det som inte syns är inte längre relevant. I samband med pandemin har vi lärt oss att mötas digitalt – och att vi endast behöver klä upp den del av kroppen kameran visar. Från midjan och uppåt.”
Material: Ull, sidensatäng.
Hantverk/teknik: Lagda veck, draperat, vadderad kjoldel.


Body Upgraded
Hilda Landström Ferm
”Hur ser en framtida kropp ut? Hur rör den sig? Rör den sig över huvud taget, eller är den stillasittande och låter robotar utföra rörelsen? Min vision är en framtida hantverksateljé som designar plaggdelar efter den ständigt uppgraderade och modulerbara kroppen.”

Material: Kashmir, siden.
Hantverk/teknik: Textilt skulpterad. Tyg draperat och format runt skulptur.


Couture
Isabelle Sjöman
”Min vision om en framtida ateljé handlar om hållbarhet och transformation och utgår från plissering och teknologi. Kunden beställer en kreation och kommer sedan att kunna återkomma för att få sitt plagg omplisserat till en helt ny form.”

Material: Siden, återvunnen polyester. 3D-accessoar av plypropen.
Hantverk/teknik: Plisserat, draperat och inspirerat av zero waste-metoden. 3D-skrivare.


En framtida ateljé
Kevin Nilsson
"Min vision för en framtida ateljé är en plats där möjligheter är oändliga. Där jag formar koncept från grunden för varje unik kund. Mitt signum är en stram bas med draperade volymer, som tar plats. En couturelook för den som vill göra avtryck i samtiden och framtiden.”

Material: Ull, dupionsiden. 3D-accessoar av polypropen och Swarovskistenar.
Hantverk/teknik: Drapering, dekoration med Swarovskistenar, 3D-skrivare.


One Piece Can Fit All
Maya Sundholm
”Jag har undersökt och inspirerats av zero waste och ’one piece can fit all’. Min vision är att ge mode ett längre liv genom att omforma med drapering. Att ett stycke tyg kan bäras flera gånger – och att omformandet skapar en nära relation mellan kreatör och beställare.”

Material: Sidenorganza, sidentaft. 3D-örhängen: PLA-plast, stenar, ädelstenar och glas.
Hantverk/teknik: Draperad (CLO 3D-mönster), inspirerad av zero waste-metoden, 3D-skrivare.


Big Black Sheep
Saiweiya Ai
”Couture för mig är något personligt som det bara finns ett exemplar av och som definieras av ett hantverk – något unikt, likt en människas personlighet. Som en homage till “det svarta fåret” inom oss gestaltar jag min kreation i den för mig mäktiga färgen svart.”

Material: Sidentaft, pärlor.
Hantverk/teknik: Draperad med vadderade former, pärlbroderi.


Allt har redan gjorts
Samuel Westerberg
”Couture är både traditionellt och innovativt. Jag fascineras av historiska plagg och min framtida vision av couture är att tolka klassiska attribut. ’Allt har redan gjorts’ är en fras som ofta används. Jag uppfinner inte hjulet på nytt, utan skapar något nytt av det som redan finns genom digital och materiell innovation.”

Material: Ull. Huvudbonad av pergament.
Hantverk/teknik: Smockad, draperad, konstruerade skulpturala element.


Inre upptäcktsfärd
Teodor Warpe
”Min vision som modeskapare utgår från det individuella, den nakenhet som uppstår utan samhörighet. Att skapa ett mode som inspirerar sökandet av ett äkta jag, sökandet av det lekfulla barnasinnet. Nytänkande och revolutionerande idéer genereras ofta av lek – av att se världen med ett oskyldigt öga.”

Material: Stretchlack.
Hantverk/teknik: Skärningar med Insydda band.


Vision Couture
Thomas Wieser
”Min vision är att min framtida ateljé tillsammans med många andra ateljéer skapar ett nytt kreativt landskap. Demokratiseringen av tekniken möjliggör för fler modeskapare att realisera sina idéer och utbudet av couture diversifieras och blir mer lättillgängligt.”

Material: Sidentaft, organza.
Hantverk/teknik: Draperad, snörningar för variation av plaggets form.

 


 

Beckmans x NK:s Franska visas från den 17 september till 28 oktober på Nordiska museet.

Nordens Paris om NK:s Franska damskrädderi 1902–1966 visas från den 17 september 2021 till 18 september 2022 på Nordiska museet.