Affischutställning i Nordiska museets stora hall

Come to Norden

Utställningsperiod: 
11 mar 20226 nov 2022

Följ med på en visuell drömresa genom reseaffischernas Norden. Den här affischutställningen visar hur de nordiska länderna placerade sig på turistkartan med långsamt tuffande längs storslagna fjordar, hälsosamt friluftsliv i exotisk fjällvärld och nattåg till Köpenhamns glada nöjesliv. Affischerna från 1890–1960 speglar några avgörande faktorer för turismen: fritid, välfärd och semester – och drömmen om att resa.

Utställningen presenterar närmare 130 reseaffischer från alla fem nordiska länder från 1890-talet till 1960-talet och visas nu för första gången samlade.

Utställningen är producerad av affischföretagen Come to Finland och Come to Sweden tillsammans med föreningen Affischjägarna i samarbete med Nordiska museet.

Nordiska museet har låtit digitala konstnärerna Andreas Strömquist och Torbjörn Fernström översätta de nordiska ländernas skilda natur i ett videoverk i taket som skapar en himmel över utställningen.

 

Bekväma resor i storslagen natur

Under 1800-talet förde ångbåtar och järnvägslinjer turisterna allt längre bort, så småningom även ända till Norden. När reseindustrin växte fram uppstod en ny konstgren, den illustrerade reseaffischen, som blomstrade fram till 1960-talet.

Affischerna i utställningen Come to Norden visar hur de nordiska länderna placerade sig på turistkartan under första hälften av 1900-talet. Bländande och konstnärliga reseaffischer lockade med bekväma resor på vatten och storslagen natur med fjäll, fjordar, insjöar och små huvudstäder med historiska sevärdheter.

Utställningen presenterar närmare 130 reseaffischer från alla fem nordiska länder från 1890-talet till 1960-talet och visas nu för första gången samlade.

Samtliga affischer i utställningen är i originaltryck och är skapade av affischkonstnärer och reklammakare som målade upp bilden av Norden som resenärens paradis. 

 

  • Äldre reseaffischer som gör reklam för resor i och till Norden sitter inramade på en grön vägg
    Come to Norden på Nordiska museet, foto Peter Segemark, Nordiska museet
  • Stora hallen på Nordiska museet, en utställning fotad ovanifrån, svängda väggar i en spiralform
    Come to Norden på Nordiska museet, foto Peter Segemark, Nordiska musee
  • En reklamaffisch för resor till Danmark med ett vitt kalkstenshus och ett gult rågfält vid havet.
    Reseaffisch i utställningen Come to Norden på Nordiska museet, foto Peter Segemark, Nordiska museet
  • Nordiska museet har låtit digitala konstnärerna Andreas Strömquist och Torbjörn Fernström översätta de nordiska ländernas skilda natur i ett videoverk i taket som skapar en himmel över utställningen.
  • Come to Norden på Nordiska museet, foto Peter Segemark, Nordiska musee
  • Come to Norden på Nordiska museet, foto Peter Segemark, Nordiska musee
  • Nordiska museet har låtit digitala konstnärerna Andreas Strömquist och Torbjörn Fernström översätta de nordiska ländernas skilda natur i ett videoverk i taket som skapar en himmel över utställningen.
  • Come to Norden på Nordiska museet, foto Peter Segemark, Nordiska musee
  • Come to Norden på Nordiska museet, foto Peter Segemark, Nordiska musee
  • © Olle Skrede, 1940-talet
  • © Paul Söderström & Göran Englund, 1939
  • Okänd konstnär 1937

Affischerna är barn av sin samtid och speglar också hur fritidsresandet till och inom Norden såg ut och växte fram under 1900-talets första hälft. Från ett bekvämt liv ombord i första klass via fjällvandringar till skidsemestrar för hela familjen. Och när det snabba flyget tog över blev ingenting längre som förr.

Nutidens och framtidens drömresa

I vår tid står de nordiska länderna liksom övriga världen inför frågor kring hur ett framtida hållbart resande kan se ut. Tåg, camping- och cykelsemestrar är alltmer populärt. Diskussioner om resor och flyg väcker starka känslor och i pandemins spår har intresset för hemester ökat.

En tillbakablick på turismhistorien synliggör element som påverkat vårt resande och kan inspirera oss till ett skonsammare resande i framtiden. Ska det kanske bli som de klassiska affischerna framställer det, långsamt och livsnjutande? Eller ska det framtida resandet endast ske i fantasin, till exempel genom virtuell verklighet? Affischerna hjälper oss att ställa frågor om framtidens drömresa. 

Inför utställningen arrangerades en internationell tävling, My Norden Poster 2022, som efterlyste nya tolkningar av illustrerade reseaffischer som lyfter fram hållbart resande och Norden som turistregion. Finalbildragen visas i utställningen som en samtida kommentar till de klassiska reseaffischerna.

Come to Norden visas 11 mars–6 november 2022 på Nordiska museet.

 

För barn, familj och skola

Come to Finland har tagit fram ett familjespår med ledtrådar att följa i utställningen och ett skolmaterial för årskurs 1–6 med diskussionsfrågor och aktiviteter.

 

Tack! 

Utställningen är producerad av affischföretagen Come to Finland och Come to Sweden tillsammans med föreningen Affischjägarna i samarbete med Nordiska museet. Den är möjliggjord tack vare ett stort antal privata långivare via Come to Finland samt med inlån från Antoni Legacy i Danmark, Kungliga biblioteket samt Järnvägsmuseet/ Statens maritima och transporthistoriska museer.