Museibutiken

Nordiska museets museibutik erbjuder ett unikt sortiment medvetna vardagsvaror och hantverk från de nordiska länderna. Välkommen in!

Hantverk, dekorationer, klassiska nordiska barnböcker, vintageprylar, muster och marmelader! Vår museibutik erbjuder både favoriter och spännande nyheter från Norden. Unna dig något gott, hitta en fin gåva eller upptäck våra böcker, vykort och affischer. Vi finns på plan 1 på museet på Djurgården – och dygnet runt i vår nya webbshop.

Vårt fasta sortiment

• Serien Berchska samlingen – anteckningsböcker, prints och vykort inspirerade av en unik mönsterskatt ur samlingen.
  • Nordiska smaker – sötsaker, oljor, kryddor, must och marmelad.
  • Arturs basar – en hörna med vintageprylar, rekvisita från vindsförråden och saker som köpts in eller tillverkats i museets verkstad för att användas i utställningar eller projekt genom åren.

I butiken finns även stickat och plagg i återbruksdesign.

Nordiska museets jubileumskollektion

Vi fyller 150 år i år och firar med ett exklusivt designersamarbete där Alexander Stutterheim tillsammans med Nordiska museet tolkar fyra stickade föremål från våra samlingar.

Nej, du är välkommen till vår restaurang i Stora hallen eller till Kafé Lusknäppen på bakgården och vår museibutik utan att betala entré.

museibutiken@nordiskamuseet.se

Skicka ett direktmeddelande och följ oss på @nordiskamuseet_butik