Det är lätt att blanda ihop begreppen kring den folkliga dräktkulturen. Merparten av bondesamhällets- och det tidiga industrisamhällets befolkning bar folklig modedräkt. Folkdräkter användes däremot av en minoritet som bodde i de mest traditionsbundna landskapen. Under 1900-talet komponerades i samband med den stora bygdedräktsrörelsen under 1900-talet en mängd bygdedräkter.
Folkdräkter har vad vi kallar ”lokal särprägel”. De bars av jordägande bönder från traditionsbundna landskap i Sverige. Skåne, Hälsingland och Dalarna är de stora dräktlandskapen. Genom sina kläder betonade allmogen sin etnicitet och sockentillhörighet. De bars alla dagar och fanns i många varianter för såväl vardag som för fest och högtider. De varierades också efter kyrkoåret.
Folkligt mode är istället det som kallas ”socialt präglade” kläder. Man kunde inte med hjälp av kläderna se vilken ort eller region personen tillhörde. Däremot kunde man se vilken social klass eller grupp de tillhörde ex bönder, torpare, lägre borgerskap, hantverkare etc. Kläderna var helt präglade efter rådande tids mode men ofta tillverkade i enklare material än överklassens kläder.
Bygdedräkter rekonstruerades eller komponerades och bars av borgerskap och överklassen under 1800-talets slut och framförallt under 1900-talets första tid. Nya dräkter har sett dagens ljus under hela 1900-talet. De traditionella folkdräkterna som används i dag kallas också bygdedräkter i textilvetenskapliga sammanhang. De har fått en ny funktion, som kläder för speciella tillfällen; bröllop, dop, examen etc., på samma sätt som de rekonstruerade och komponerade dräkterna.
Komponerade bygdedräkter är dräkter som en grupp eller kommitté kopplad till ortens hembygdsförening framställde. De bestämde vilka färger och mönster den nya bygdedräkten skulle ha. Inspiration hämtades bland annat från sockenvapnet och hembygdsföreningars textilsamlingar, men också i hög grad från de traditionella dräkterna.
Nationalromantiska fantasifulla dräkter tillverkades då vurmen för vikingatid och nationalromantik var stark. Dräkterna kan liknas vid maskeradkläder. Medeltida mönsterformer och runstensmotiv dyker upp i textila ornament. Dessa dräkter användes under det sena 1800-talet av det nyrika borgerskapet vid Bazarer och andra festligheter.
Ordlistan är bland annat baserad på Klädekonomi och klädkultur, Marie Ulväng (2012).