100 000 Bildminnen

En svartvit bild på en åker där en man gör vårbruk med hästar på gammalt vis. En bild i färg i mitten där en familj sitter vid ett bord i ett kök fikar med ett fönster och trädgård i bakgrunden.

Seminarium den 9 april

Visa alla tider

Begränsat antal platser

Samlingssalen

Seminarium

Evenemanget har varit.

Se vad vi har på gång under "Evenemang" .

Nu är Nordiska museets projekt 100 000 Bildminnen slutfört. Bilderna vi räddat och digitaliserat blir nu tillgängliga för allmänhet, forskning och media. Vi bjuder in till en inspirationsdag där vi delar med oss av våra erfarenheter och lärdomar från projektet.

Under 2021 drabbade en kommunal vattenskada delar av Nordiska museets fotoarkiv. Det ledde till att 100 000 nitrat- och acetatnegativ hamnade i vatten. Vi satte genast igång ett omfattande räddningsarbete.

Det blev upptakten till projektet 100 000 Bildminnen där vi har räddat och digitaliserat 100 000 bilder från sent 1800-tal fram till 1970-talet, skapade av några av Sveriges mest framstående fotografer.

I samband med att vi lanserar de 100 000 digitaliserade bilderna bjuder vi in dig till en inspirationsdag. Vi delar med oss av våra erfarenheter och lärdomar från projektet. Välkommen!

Program för seminariet

Plats: Samlingssalen

Moderator Sven Rentzhog, chef Framtidsfrågor Nordiska museet

10.00 – 10.30 Kaffe och välkomstmingel
10.30 – 10.45 Inledning och välkomsthälsning

10.45 – 11.15 100 000 Bildminnen – konservering och digitalisering
Sara Ellenius, projektledare och Karin Neander, delprojektledare Nordiska museet

11.15 – 11.45 100 000 Bildminnen – medskapande och tillgängliggörande
André Costa, operativ chef Wikimedia Sverige och Sara Kayser, museikonsulent KulturIT

11.45 – 13.00 Lunch

13.00 – 13.20 100 000 Bildminnen – en fotohistorisk betraktelse
Anna Näslund, professor i konstvetenskap, Stockholms universitet

13.20 – 13.40 Nationell strategi för digitalt kulturarv
Moa Ranung, progamledare Riksantikvarieämbetet

5 minuters paus

13.45 – 14.20 Panelsamtal
André Costa – operativ chef Wikimedia Sverige, Anna Näslund – professor i konstvetenskap, Stockholms universitet, Pelle Snickars – professor i digitala kulturer, Lunds universitet och Moa Ranung – progamledare Riksantikvarieämbetet

14.20 – 14.30 Avslutning och storsläpp av 100 000 bilder
Sanne Houby-Nielsen, styresman Nordiska museet, John Andersson, verksamhetschef Wikimedia Sverige och Lewi Nordby, direktör KulturIT.

Välkommen att anmäla dig!

Det är fri entré att delta, du anmäler dig senast den 4 april till osa@nordiskamuseet.se.

Två loggor, en orange i ett mönster och under står det "Nordiska museet" i versaler. I den andra loggan är det tre former i olika färger. Den har en röd cirkel, två gröna former i mitten och en blå form.

Kommande tillfällen

Evenemanget har varit.