Program Visning

Strindberg, kreativitet och psykisk sjukdom

En man i jeansväst och glasögon står i ett gult rum vid ett inramat fotografi, på väggen är ord skrivna med tjock svart tuschpenna.
Konstnären Daniel Youssef i utställningen STRINDBERG VS. YOUSSEF på Nordiska museet. Foto: Emil Fagander/ Nordiska museet
En man står vid en vitt vägg och håller i en penna.
Konstnären Daniel Youssef. Foto: Emil Fagander/ Nordiska museet

Samtal och visning 22 nov

Begränsat antal platser

Boka tid

Samlingssalen

Evenemanget har varit.

Se vad vi har på gång under "Evenemang" .

Konstnären Daniel Youssef och Strindbergsexperten Björn Meidal diskuterar mod, banbrytande konst, inspiration och galenskap.

• Tid: 17.30-19.00
  • Pris: Vuxen 150kr och pensionär/student 130kr

Program 22 november

17.30-18.15 Samtal

Det galna geniet, finns det? Med August Strindbergs författar- och konstnärskap och psykiatern Simon Kyagas forskning om sambandet mellan kreativitet och psykisk sjukdom får du under den här kvällen lyssna på ett samtal om mod, banbrytande konst, inspiration och galenskap.

Medverkande är konstnären Daniel Youssef och Björn Meidal, en av världens mest välmeriterade Strindbergsforskare. Tillsammans diskuterar de Strindberg, kreativitet och psykisk sjukdom med samtalsledaren Clara Block Hane, litteraturkritiker och kulturjournalist i Svenska Dagbladet och verksamhetschef för Nordiska museets & Skansens vänner.

18.30-19.00 Visning

Efter samtalet gör Daniel Youssef en visning i utställningen STRINDBERG VS. YOUSSEF där du får uppleva hur hans iscensatta verk i text och neon möter Strindbergs ikoniska målning Vågen.

Ett montage med porträttfoton av tre medverkande personer, varannat foto har en vinröd ram, varannat en orange ram.
Medverkande i "Strindberg, kreativitet och psykisk sjukdom" på Nordiska museet 22 november.

Om Daniel Youssef

Daniel Youssef är född 1975 i Växjö, bor och verkar i Stockholm. Han har tidigare ställt ut på bland annat Södertälje konsthall, Skövde konsthall och Arsenalsgatan 3 i Stockholm. Daniel Youssef var nyligen aktuell med sin medverkan i grupputställningen Swedish Ecstasy, kurerad av Daniel Birnbaum, på Bozar i Bryssel (17 februari–21 maj 2023). Där visade han två nya verk tillsammans med verk av bland andra just August Strindberg.

Om Björn Meidal

Björn Meidal, professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet, är en av världens mest välmeriterade Strindbergsforskare som medverkat i otaliga vetenskapliga projekt och som innehaft gästprofessurer på bland annat Humboldt-Universität i Berlin, Catholic University, Washington, D.C, University of Pennsylvania, Philadelphia, och University of Maryland i USA.

Om Strindbergs Vågen

Vågen är en serie oljemålningar med nio verk målade mellan 1892 och 1902. Av dessa nio finns den dubbelsidiga versionen av Vågen i museets samlingar. NM.0132440.
Den dubbelsidiga oljemålningen Vågen VIII från 1901-1902 visar ett upprört hav och en kraftfull våg målad med palettkniv. På baksidan finns oljemålningen Vågen VI från 1902. Den expressivt och hotfullt framrusande vågen är ett ödesmättat motiv med stark symbolisk underton av död och förintelse som Strindberg återkom till många gånger. Målningen har tidigare varit utställd på bland andra Musée d’Orsay i Paris 2001-2002 och Tate Modern i London 2005. Senast visades den på Musée cantonal des Beaux-Arts de Lausanne 2016-2017.