Nordens Paris

om NK:s Franska damskrädderi 1902–1966
Pågår: 
17 sep 202117 sep 2022

Tidlös elegans, utsökt hantverk och måttsydda drömmar. Den 17 september öppnar en modeutställning som förflyttar dig till haute couturens gyllene era och Parismodets nordligaste utpost – Franska damskrädderiet på varuhuset NK i Stockholm. 

Den pärlgrå modesalongen var Stockholms flottaste scen för haute couturens mästerverk och Nordens ledande modeateljé från sekelskiftet 1900 till sextiotalet. Här skapades kreationer för individuella kunders unika mått av högsta hantverksklass som inspirerar än idag. 

Utställningen är en hyllning till förstklassigt hantverk och visar ett hundratal plagg tillsammans med fotografier, filmer och berättelser om människorna i den legendariska ateljén.

 

Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet

 

Parismodets nordligaste utpost

I salongerna på NK:s Franska damskrädderi samlades den skandinaviska publiken för att se och måttbeställa säsongens nyheter efter förlagor från Parismodeskapare som Coco Chanel, Christian Dior och Yves Saint Laurent. Det var NK:s Franska damskrädderi som spred det internationella modet till Norden.

Ateljéns chefer var kända för sin ojämförliga förmåga att anpassa Parismodet till förutsättningarna på våra breddgrader. Estetiken var stram och elegant.

En gyllene hiss till himmelriket

Kundkretsen bestod av kungligheter, societeten, yrkeskvinnor och scenens stjärnor. Prinsessan Sibylla, drottning Louise Mountbatten, Astrid Sampe, Nanna Svartz, Greta Garbo och Zarah Leander var några som måttbeställde garderoben på Franska damskrädderiet.

När det begav sig anlände ateljéns kunder via en mytospunnen guldhiss från parfymavdelningen på bottenvåningen, rakt upp till den sofistikerade pärlgrå modesalongen. En hänförd besökare beskrev lyriskt den exklusiva salongen som en "filial till det riktiga himmelriket".

 

Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA0065332

 

 

En hänförd besökare beskrev lyriskt den exklusiva salongen som en filial till det riktiga himmelriket

 

 

 

Möt de färgstarka kunderna och människorna i syateljén

Utställningen bjuder in till ett visuellt möte med den legendariska ateljén och människorna som befolkade dess tudelade värld. Å ena sidan den dämpade pärlgrå visningssalongen med sofistikerade kunder, kreatörer och stjärnmannekänger. Å andra sidan den livliga syateljén med hantverksskickliga sömmerskor, damskräddare och brodöser, i full aktivitet bland skyar av chiffong och drivor av tyll.

 

 

Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA0099675

 

Genom 1900-talets modehistoria

Ett hundratal plagg tar dig med från välsnört och hellångt till jämställt, frigjort och kortkort. Den exklusiva, handsydda couturens uppgång och fall speglar moderniseringen av Sverige. Här finns den moderna tidens lilla svarta, yrkeskvinnans skarpa powerdräkt, den skräddade kappan, tidlösa balklänningsdrömmar och minnesvärda scenkostymer.

Du kommer nära couturens mästerverk från NK:s Franska och spektakulära originalplagg från tongivande modeskapare som Chanel, Vionnet, Balenciaga och Givenchy. Du får också inblick i bortglömda yrkesroller, tekniker, material och processer, och i konsten att beställa och låta sy upp ett plagg.

 

  • Närbild av guldfärgad klänning
    Aftonklänning av guldspets med gnistrande paljett- och pärlbroderier på axlar och höftparti. Beställd av Ella Ros f. Littorin (1898–1977). Levererad ca 1941–1942. Privat ägo. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Närbild av festklänning med cape med ljust blekblå puffärmar.
    Puderrosa klänning av sidencrêpe med gnistrande paljetter på axelbanden och ljusblå cape av sidenrips. NKs franska influerad av Cristobal Balenciaga. Beställd av Maj Kalderén f. Wiberg (1919–2007). Levererad februari 1961. Skansens klädkammare: SKAKL.0014762. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Närbild av tyllklänning med paljetterat liv.
    Axelbandslös balklänning med paljettgnistrande liv och mycket vidd i sidentyllkjolen som skiftar i toner från grått till rosa. Beställd av Signe Jürgenthal f. Pinna. (1909–2008), skådespelare. Levererad december 1957. Privat ägo. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Tre coutureklänningar monterade på dockor
    Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Chefskreatören Pelle Lundgren och en mannekäng visar tyger och modeller för kunderna i visningssalongen på Franska damskrädderiet på NK i Stockholm. Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0099289
  • Mannekäng i visningssalongen på NK:s Franska damskrädderi. Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0038703
  • Frenetisk aktivitet bland de hantverkskickliga sömmerskorna och brodöserna i syateljén på Franska damskrädderiet på NK i Stockholm. Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0053276
  • Sömmerskor runt ett stort bord med tyger.
    Sofistikerad aftonelegans var NK:s Franskas specialitet och verkliga styrka. När balsäsongen stod för dörren gick ateljén på högvarv. Tyll, spetsar och chiffong flöt ut i drivor över syborden. Foto Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0100266
  • Svart aftonklänning på docka
    Cocktailklänning av viskoscrêpe med asymmetriska draperingar, slank kjol och stor rosett i midjan. Beställd av Gunnel Swedrup f. Hederström (1917–2005). Levererad våren 1955. Privat ägo Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Vit broderad dräktjacka på docka
    Dräktjacka av sidenrips dekorerad med snoddblommor och stråpärlsbroderier. Tidstypiskt snitt med insvängd midja och utbyggda höfter. Beställd av Märta Wiberg f. Jegerhjelm (1905–1990). Levererad april 1946. Skansens klädkammare: SKAKL.0011196. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Rosa 1920-talsklänning på docka
    Originalmodell från Paris av siden med pärlor, strass, paljetter och metalltrådsbroderier både på över- och underklänningen. Modellen visades på NK:s Franskas mannekänguppvisning 1925. Köpt av Elisabeth Landtblom (1898–1944). Levererad hösten 1925. Nordiska museet: NM.0194564A-B. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • En mannekäng i långbyxa och lång kavaj sitter i en soffa
    Mannekäng i visningssalongen på NK:s Franska damskrädderi. Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0099675
  • En mannekäng i dräkt, hatt och handskar
    Mannekäng i visningssalongen på NK:s Franska damskrädderi. Foto: Erik Holmen, Nordiska museets arkiv NMA.0099266

Bakom kulisserna i konservatorsateljén

Följ med till museets konservatorer och titta riktigt nära på det förstklassiga hantverket i en coutureklänning uppsydd på Franska damskrädderiet 1902–1966.

Se videon

 


 

En kulturhistorisk skatt visas för första gången

Nordiska museet har den största samlingen av dräkt och mode i Sverige. Merparten av objekten och fotografierna i den unika utställningen om NK:s Franska damskrädderi ställs nu ut för första gången. Utställningen bygger huvudsakligen på NK:s omfattande arkiv som Nordiska museet förvaltar sedan 1970-talet och visar uppsydda plagg, dokument, tidböcker och fotografier som skildrar modevisningarna och verksamheten.

I utställningen ingår även ett femtiotal inlån från allmänheten och andra museer. Genom ett upprop hösten 2019 kom museet i samarbete med NK och Bukowskis i kontakt med ett hundratal plagg och tidigare okända berättelser från allmänheten. 

 

 

Hela berättelsen i modehistoriskt praktverk

Inför utställningen utkommer Nordiska museet med ett praktverk om NK:s Franska damskrädderi författat av Susanna Strömquist, modekritiker, kulturjournalist och curator med gästanställning på museet. Boken och utställningen är resultatet av ett omfattande research- och insamlingsarbete och bidrar med en hittills outforskad pusselbit i Nordens modehistoria.

 


 

Nordens Paris om NK:s Franska damskrädderi 1902–1966 öppnar den 17 september 2021 på Nordiska museet. 

Utställningen och boken med samma namn är ett samarbete mellan Nordiska museet och Susanna Strömquist, med stöd av Nordiska Kompaniet (NK).

 

 

Ordlista

Haute couture är ett mytomspunnet begrepp, men har också en konkret, lagstadgad betydelse. I korthet handlar det om hantverksmässigt tillverkat mode från Paris. Ett haute couture-plagg formges av modehusets kreatör, måttanpassas för en individuell kund och sys för hand – endast i Paris. Originalplaggen NKs franska köpt in på plats i Paris är med andra ord äkta haute couture.

Chambre syndicale de la haute couture är branschorganisationen som avgör vilka modehus som har rätt att använda sig av benämningen haute couture. Till kriterierna som måste uppfyllas hör regelbundna visningar av originalkreationer under haute couture-veckan i Paris. Den hålls två gånger om året, i januari och juli.

 

Couture är ett begrepp som brukar användas för ett unikt plagg som är formgivet, måttanpassat och handsytt, antingen av en Parismodeskapare som inte kvalar in på Chambre syndicales lista – eller på annat håll än i Paris. Kreationerna som syddes upp i ateljén på NKs franska är alltså couture.

 

Prêt à porter står för modeskaparnas fabrikstillverkade kollektioner, med plagg i standardstorlekar. Ett tillgängligare och överkomligare designermode som lanserades på sextiotalet och tog över haute couturens trendledande roll internationellt.