Nordens Paris

om NK:s Franska damskrädderi 1902–1966
Pågår: 
17 sep 202118 sep 2022

Tidlös elegans, utsökt hantverk och måttsydda drömmar. Den 17 september öppnar en modeutställning som förflyttar dig till haute couturens gyllene era och Parismodets nordligaste utpost – Franska damskrädderiet på varuhuset NK i Stockholm. 

Den pärlgrå modesalongen var Stockholms flottaste scen för haute couturens mästerverk och Nordens ledande modeateljé från sekelskiftet 1900 till sextiotalet. Här skapades kreationer för individuella kunders unika mått av högsta hantverksklass som inspirerar än idag. 

Utställningen är en hyllning till förstklassigt hantverk och visar ett hundratal plagg tillsammans med fotografier, filmer och berättelser om människorna i den legendariska ateljén.


Biljetter till utställningen

  • För att besöka utställningen förköper du biljett till en viss dag och ankomsttid. Även besökare med fri entré behöver biljett.
  • Biljetten gäller för entré till utställningen mellan de klockslag du valt och max 90 minuter inne i utställningen.
  • Biljetten gäller för hela dagen på museet och övriga utställningar (Tidsvalvet och Lekstugan kräver separat biljett).
  • Observera att utställningen är svagt doftsatt med den exklusivt framtagna parfymen NKs Franska 1902–1966, som säljs i Museibutiken.
  • Ytterkläder och väskor får inte medtas i utställningen.

 

Köp biljett

 

 

Parismodets nordligaste utpost

I salongerna på NK:s Franska damskrädderi samlades den skandinaviska publiken för att se och måttbeställa säsongens nyheter efter förlagor från Parismodeskapare som Coco Chanel, Christian Dior och Yves Saint Laurent. Det var NK:s Franska damskrädderi som spred det internationella modet till Norden.

Ateljéns chefer var kända för sin ojämförliga förmåga att anpassa Parismodet till förutsättningarna på våra breddgrader. Estetiken var stram och elegant.

En gyllene hiss till himmelriket

Kundkretsen bestod av kungligheter, societeten, yrkeskvinnor och scenens stjärnor. Prinsessan Sibylla, drottning Louise Mountbatten, Astrid Sampe, Nanna Svartz, Greta Garbo och Zarah Leander var några som måttbeställde garderoben på Franska damskrädderiet.

När det begav sig anlände ateljéns kunder via en mytomspunnen guldhiss från parfymavdelningen på bottenvåningen, rakt upp till den sofistikerade pärlgrå modesalongen. En hänförd besökare beskrev lyriskt den exklusiva salongen som en "filial till det riktiga himmelriket".

En elegant salong med soffor och provrum

 

 

En hänförd besökare beskrev lyriskt den exklusiva salongen som en filial till det riktiga himmelriket

 

 

En man och en mannekäng visar tyger och klänning för kvinnor som sitter i en soffa

 

Möt de färgstarka kunderna och människorna i syateljén

Utställningen bjuder in till ett visuellt möte med den legendariska ateljén och människorna som befolkade dess tudelade värld. Å ena sidan den dämpade pärlgrå visningssalongen med sofistikerade kunder, kreatörer och stjärnmannekänger. Å andra sidan den livliga syateljén med hantverksskickliga sömmerskor, damskräddare och brodöser, i full aktivitet bland skyar av chiffong och drivor av tyll.

 

 

Pärlbroderi var en av ateljéns specialiteter. Provbroderier utförda av brodösen Helena Skeppström. Foto Helena Bonnevier, Nordiska museet

 

Genom 1900-talets modehistoria

Ett hundratal plagg tar dig med från välsnört och hellångt till jämställt, frigjort och kortkort. Den exklusiva, handsydda couturens uppgång och fall speglar moderniseringen av Sverige. Här finns den moderna tidens lilla svarta, yrkeskvinnans skarpa powerdräkt, den skräddade kappan, tidlösa balklänningsdrömmar och minnesvärda scenkostymer.

Du kommer nära couturens mästerverk från NK:s Franska och spektakulära originalplagg från tongivande modeskapare som Chanel, Vionnet, Balenciaga och Givenchy. Du får också inblick i bortglömda yrkesroller, tekniker, material och processer, och i konsten att beställa och låta sy upp ett plagg.

 

  • en lång rad balklänningar på dockor
    Aftonklänningar var NK:s Franskas paradgren. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • en monter med sekelskiftesklänningar på dockor
    Golvsvepande dräkter från "la belle epoque" och tiden då Franska damskrädderiet låg vid Stureplan med Madame Suzanne Pellin som ateljéchef. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • klänning på provdocka
    Aftonklänning av guldspets med gnistrande paljett- och pärlbroderier på axlar och höftparti. Beställd av Ella Ros f. Littorin (1898–1977). Levererad ca 1941–1942. Privat ägo. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • svarta klänningar på dockor och dräkter med kjol och jacka på dockor
    Den lilla svarta och powerdräkten. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • klänning med puffärmar på provdocka
    Puderrosa klänning av sidencrêpe med gnistrande paljetter på axelbanden och ljusblå cape av sidenrips. NKs franska influerad av Cristobal Balenciaga. Beställd av Maj Kalderén f. Wiberg (1919–2007). Levererad februari 1961. Skansens klädkammare: SKAKL.0014762. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Dockor med dräkter med kjol och jacka
    Powerdräkten. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • en grupp dockor med kappor i olika modeller och former
    Den skräddade kappan var ett nyckelplagg i den moderna garderoben. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • ett mörkt utställningsrum med en bild av Greta Garbo, en svart klänning och två filmdukar med svartvit film
    Empireklänning för Greta Garbo i Mauritz Stillers storfilm "Gösta Berlings saga". Inlån från Svenska Filminstitutet: 2:44. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • En monter med föremål, plaggdelar och andra detaljer från en syateljé
    Föremål från NK:s Franskas syateljé. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • Trådrullar och en skräddarsax i en monter
    Föremål från Franska damskrädderiets syateljé. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • En uppslagen arbetsbok med anteckningar från en sömmerska, det står olika kunders namn och utförda arbetstimmar antecknat med vacker snirklig handstil.
    Sömmerskorna förde bok över arbetet med kundbeställningarna. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • aftonklänning på provdocka
    Axelbandslös balklänning med paljettgnistrande liv och mycket vidd i sidentyllkjolen som skiftar i toner från grått till rosa. Beställd av Signe Jürgenthal f. Pinna. (1909–2008), skådespelare. Levererad december 1957. Privat ägo. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Grön balklänning på provdocka
    Ljusgrön balklänning i siden med släp och kort, pälskantad cape i tidstypiskt snitt. Livet är draperat och tyget i klänningen är tillskuret på snedden för ett vackert fall. Beställd av Britte Salander f. Kilman (1879–1954), överstinna. Levererad 1936. Uppsytt för Amaranterbalen i Göteborg 1936. Hon bar klänningen med en ljusgrön solfjäder av strutsfjädrar och infärgade sidenpumps från Bally. Nordiska museet: NM.0244226 56. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Silverlaméfodral
    Aftonklänning av silverlamé som skiftar i olika silvertoner. Drapering över ena axeln. Beställd av Karin Ekelund Sachs (1913 – 1976), levererad maj 1965. Nordiska museet: NM.0303210. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet.
  • Rosa aftonklänning på provdocka
    Parisoriginal: Balenciaga. Ikoniska originalmodellen Amphora från Cristóbal Balenciaga i rosa sidenfaille köptes in och visades på NK:s Franska. Köpt av Karin Ellhammar (f. 1936), levererad 1960. Inlån från Röhsska museet: RKM 40-1999. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Svart aftonklänning på docka
    Cocktailklänning av viskoscrêpe med asymmetriska draperingar, slank kjol och stor rosett i midjan. Beställd av Gunnel Swedrup f. Hederström (1917–2005). Levererad våren 1955. Privat ägo Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Vit broderad dräktjacka på docka
    Dräktjacka av sidenrips dekorerad med snoddblommor och stråpärlsbroderier. Tidstypiskt snitt med insvängd midja och utbyggda höfter. Beställd av Märta Wiberg f. Jegerhjelm (1905–1990). Levererad april 1946. Skansens klädkammare: SKAKL.0011196. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • mannekäng i svart klänning
    Mannekängen Margit Langlet visar en lång, slank aftonklänning på NK:s Franska damskrädderi våren 1941. Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0038703
  • Rosa 1920-talsklänning på docka
    Originalmodell från Paris av siden med pärlor, strass, paljetter och metalltrådsbroderier både på över- och underklänningen. Modellen visades på NK:s Franskas mannekänguppvisning 1925. Köpt av Elisabeth Landtblom (1898–1944). Levererad hösten 1925. Nordiska museet: NM.0194564A-B. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • En mannekäng i långbyxa och lång kavaj sitter i en soffa
    Husmannekängen Margit Langlet i visningssalongen på NK:s Franska damskrädderi. Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0099675
  • Mannekängen Hjördis Genberg i dräkt, hatt och handskar
    Mannekäng i visningssalongen på NK:s Franska damskrädderi. Foto: Erik Holmen, Nordiska museets arkiv NMA.0099266
  • Rosa festklänning med släp på provdocka
    Originalmodell uppsydd hos Madeleine Vionnet i Paris. Hon utvecklade tekniken att skära till tyget på skrå (längs med tygets diagonal), något som är typisk för trettiotalets slanka aftonklänningar. Köpt av Sonja Wessman f. Suber (1891–1976). Levererad cirka 1920. Skansens Klädkammare: SKAKLK.0010152A-C 86. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Svart sidenkläning på provdocka
    Parisoriginal: Chanel. Aftonklänning av siden uppsydd hos Coco Chanel i Paris med unikt haute couture-nummer i etiketten. Troligen inköpt av NK:s Franska som modellplagg. Köpt av Margit Graffman (1900–1991) stilsäker chef för NK:s modekonfektionsavdelning 1931 till 1953. Levererad tidigt 1930-tal. Privat ägo: Kerstin Graffman. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
  • Sömmerskor runt ett stort bord med tyger.
    Sofistikerad aftonelegans var NK:s Franskas specialitet och verkliga styrka. När balsäsongen stod för dörren gick ateljén på högvarv. Tyll, spetsar och chiffong flöt ut i drivor över syborden. Foto Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0100266
  • Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet
  • tre kunder en mannekäng och en designer tittar på tyger och klänning
    Chefskreatören Pelle Lundgren och en mannekäng visar tyger och modeller för kunderna i visningssalongen på Franska damskrädderiet på NK i Stockholm. Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0099289
  • sömmerskor i syateljé
    Frenetisk aktivitet bland de hantverkskickliga sömmerskorna och brodöserna i syateljén på Franska damskrädderiet på NK i Stockholm. Foto: Erik Holmén, Nordiska museets arkiv NMA.0053276
  • Modeskisser och text på en vit vägg
    Tidslinje över modets växlingar 1902–1966, illustrationer av Tippan Nordén. Foto: Hendrik Zeitler/Nordiska museet

Den moderna garderoben växer fram

I utställningen finns en tidslinje över modets växlingar och nyckelplagg i den moderna garderoben illustrerad av Tippan Nordén. Animering: Stephanie Sierau.

 

 

 

Bakom kulisserna i konservatorsateljén

Följ med till museets konservatorer och titta riktigt nära på det förstklassiga hantverket i coutureklänningar uppsydda på Franska damskrädderiet 1902–1966 i fem filmer.

Till spellistan på Youtube

 


 

En kulturhistorisk skatt visas för första gången

Nordiska museet har den största samlingen av dräkt och mode i Sverige. Merparten av objekten och fotografierna i den unika utställningen om NK:s Franska damskrädderi ställs nu ut för första gången. Utställningen bygger huvudsakligen på NK:s omfattande arkiv som Nordiska museet förvaltar sedan 1970-talet och visar uppsydda plagg, dokument, tidböcker och fotografier som skildrar modevisningarna och verksamheten.

I utställningen ingår även ett femtiotal inlån från allmänheten och andra museer. Genom ett upprop hösten 2019 kom museet i samarbete med NK och Bukowskis i kontakt med ett hundratal plagg och tidigare okända berättelser från allmänheten. 

 

 

Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet

Hela berättelsen i modehistoriskt praktverk

Inför utställningen utkommer Nordiska museet med ett praktverk om NK:s Franska damskrädderi författat av Susanna Strömquist, modekritiker, kulturjournalist och curator med gästanställning på museet. Boken och utställningen är resultatet av ett omfattande research- och insamlingsarbete och bidrar med en hittills outforskad pusselbit i Nordens modehistoria.

Boken Nordens Paris om NK:s Franska damskrädderi


 

Nordens Paris om NK:s Franska damskrädderi 1902–1966 öppnar den 17 september 2021 på Nordiska museet. 

Utställningen och boken med samma namn är ett samarbete mellan Nordiska museet och Susanna Strömquist, med stöd av Nordiska Kompaniet (NK).

 

 


Ordlista

Haute couture är ett mytomspunnet begrepp, men har också en konkret, lagstadgad betydelse. I korthet handlar det om hantverksmässigt tillverkat mode från Paris. Ett haute couture-plagg formges av modehusets kreatör, måttanpassas för en individuell kund och sys för hand – endast i Paris. Originalplaggen NK:s Franska köpt in på plats i Paris är med andra ord äkta haute couture.

Chambre syndicale de la haute couture är branschorganisationen som avgör vilka modehus som har rätt att använda sig av benämningen haute couture. Till kriterierna som måste uppfyllas hör regelbundna visningar av originalkreationer under haute couture-veckan i Paris. Den hålls två gånger om året, i januari och juli.

 

Couture är ett begrepp som brukar användas för ett unikt plagg som är formgivet, måttanpassat och handsytt, antingen av en Parismodeskapare som inte kvalar in på Chambre syndicales lista – eller på annat håll än i Paris. Kreationerna som syddes upp i ateljén på NK:s Franska är alltså couture.

 

Prêt à porter står för modeskaparnas fabrikstillverkade kollektioner, med plagg i standardstorlekar. Ett tillgängligare och överkomligare designermode som lanserades på sextiotalet och tog över haute couturens trendledande roll internationellt.

Tre måsten att titta på

1
Balenciagaklänning i originalmodellen Amphora i rosa sidenfaille

Parisoriginal: Balenciaga

Ikoniska originalmodellen Amphora från Cristóbal Balenciaga i rosa sidenfaille köptes in och visades på NK:s Franska.

Köpt av Karin Ellhammar (f. 1936).

Levererad 1960.

Karin Ellhammars mamma var bekant med Kurt Jacobsson, chefskreatör på NK:s Franska. Han erbjöd Karin att köpa klänningen till ett bra pris i slutet av säsongen och hon bar den vid invigningen av Operakällaren 1961. Klänningen hade då figurerat i pressen ett antal gånger, bland annat på NK-chefens hustru Maj Kalderén. 

Föremål inlån från
Röhsska museet: RKM 40-1999

2
Aftonklänning av silverlamé som skiftar i olika silvertoner.

Aftonklänning i silverlamé

Aftonklänning av silverlamé som skiftar i olika silvertoner. Drapering över ena axeln. Syddes upp till en middag på Kungliga slottet.

Beställd av Karin Ekelund Sachs (1913 – 1976), firad skådespelare på fyrtiotalet och Radioteaterns första kvinnliga producent 1961. Gift med NK-direktören Ragnar Sachs, son till NK:s grundare Josef Sachs. Självklar stamkund i decennier och även kallad NK:s första dam.

Levererad maj 1965.

Nordiska museet: NM.0303210

3
Svart klänning med vit krage

Filmkostym för Greta Garbo

Empireklänning med spetskrage. När chefskreatörerna Kurt Jacobsson och Pelle Lundgren anlitar Greta Gustafsson (1905 – 1990) som mannekäng på NK:s Franska 1923 går hon på scenskolan i Stockholm. Kort senare syr ateljén upp hennes historiska kostymer (ritade av Ingrid Günter) till Mauritz Stillers storfilm Gösta Berlings saga, filmen som blir hennes genombrott som Greta Garbo. Hon flyttar till Hollywood, men håller kontakt med vännerna på NK:s Franska. När hon är i Stockholm gör hon gärna ett diskret besök i salongen, bakom mörka solglasögon.

Inlån från Svenska Filminstitutet: 2:44.