För skolan

Elever sitter i en halvcirkel och läser, läraren sitter med uppsyn över alla. Nomadskolan Jukkasjärvi. 1939.

Här hittar du som lärare mer information inför samt efter ditt besök med skolan. Längre ned på sidan finns skolmaterial kopplade till utställningens ämnen, med tillhörande diskussionsfrågor. Längre ned hittar du också tips för dig som lärare.

Om utställningen

Utställningen Arktis – medan isen smälter har ett brett innehåll som täcker in många av skolans ämnesområden. Utställningen tar upp en av vår tids viktigaste samhällsfrågor: de ökade klimatförändringarna och hur människan påverkar och påverkas av förändringarna.  I utställningen blandas det samtida med det förflutna. Ni får bland annat lära er om hur människor idag och förr i tiden överlevt i ett arktiskt klimat. 

Möt en av forskarna bakom utställningen

Varför gör Nordiska museet utställningen "Arktis – medan isen smälter"? Och hur har förarbetet gått till? Möt Lotten Gustafsson Reinius, etnolog samt gästprofessor vid Nordiska museet och Stockholms universitet, som arbetat med utställningen. 

 

Foto: Karolina Kristensson

Att besöka utställningen

Dela gärna upp er i grupper

På vissa ställen är det trångt i utställningen och vi rekommenderar att ni innan besöket delar upp eleverna i mindre grupper. Utställningen är i Nordiska museets stora hall. Börja ert besök med att gå in genom sprickan i det stora isblocket. 

Kostnadsfria besök för skolgrupper

Att besöka utställningen är kostnadsfritt för lärarledda skolgrupper (förskola, grundskola, fritidsgrupper, gymnasium, Folkhögskolans allmänna linje, Komvux och SFI).

Föranmäl ert besök

Vi rekommenderar att ni föranmäler ert besök i förväg, då utställningen är välbesökt. Har ni inte föranmält ert besök kan ni behöva vänta på att förbokade grupper lämnar utställningen innan ni kan besöka den.

Skicka en förfrågan om att boka ett besök här

Läs museets trivselregler

Vill du veta mer om att besöka Nordiska museet med skolan? Läs mer här

Karta över utställningen i Stora hallen på plan 2. Till vänster när du kommer in har du det stora isberget. Här visas delarna 1. Medan isen smälter, 2. Lander under polstjärnan, 3. Sprickor i världen och i oss, 4. Tankar om början och slutet, 5. Människorna och isen, 6. Att färdas över snö och is. Från isberget går man sedan in i en ny del av utställningen. Här visas 7. Hemma i Arktis, 8. Resurslandskap och 9. Efterord. Ute i stora hallen finns en separat paviljong där del 10. Framtiden visas. I taket i stora hallen projiceras bilder från Arktis. Denna del kallas 11. Den arktiska himlen.

Att boka en visning

Det går att boka visningar av utställningen för årskurs F-9, gymnasium, folkhögskola, Komvux och SFI. 

Tänk på att boka i god tid för att få ert önskade datum. Det går endast att boka samma visningstid för en grupp i taget

60 minuters visning (max 30 personer). Pris: 900 kr.
30 minuters visning (max 30 personer). Pris: 500 kr.

Skicka en förfrågan om att boka en visning här

Sommarvisteskola, Gaitsaluokta, Norge. 1930-tal. Okänd fotograf/ Nordiska museet

Föremål du inte får missa

 

Glasögon av näver. För att klara livet i ett extremt klimat måste människan vara uppfinningsrik och ta tillvara på det som finns i närområdet. Is och kyla kan vara en obarmhärtig fiende. Att skydda ögonen vid starkt solsken är viktigt för att inte förstöra synen. Detta är ett vardagsföremål som de flesta av oss äger men som kan spela stor roll i det arktiska klimatet. NM.0018067.

 

Täljstenslampan med en veke av mossa, och djurfett som bränsle, har länge använts på Grönland för bland annat värme, issmältning och matlagning. I den 40-gradiga kylan kunde den grönländska tranlampan få upp temperaturen inomhus till +8 grader. För att hålla lampan brinnande under vintern krävdes cirka 175 kg sälfett. Varje familj hade sin egen lampa som de tog med sig när de reste. I dag har många kvar sin lampa ifall de moderna alternativen skulle sluta fungera. NM.0059952.

 

Skopstaven från Lappland är ett typiskt exempel på ett "lifehack". Den har använts som snöskyffel, som skidstav och för att gräva bort snö och is för att renen ska nå sin huvudsakliga föda laven. Idag när temperaturen växlar fort bildas stora isskorpor och skopstaven har förlorat sin funktion. Har eleverna något ”smart” föremål i sin vardag? NM.0238067.