Gå till innehåll

Arktis för skolan

Utställningen Arktis tar upp en av vår tids viktigaste samhällsfrågor: de ökade klimatförändringarna och hur människan påverkar och påverkas av förändringarna. Här hittar du som lärare mer information inför och efter ditt besök med skolan.

Ett utställningsrum med vitt golv och höskulpturer och föremål i montrar
Ur utställningen Arktis – medan isen smälter på Nordiska museet. Foto: Hendrik Zeitler/ Nordiska museet

Besök Arktis med skolan

Gör så här

Skriv i ämnesraden datum samt vilken utställning du vill besöka t ex: Arktis 12 februari.

Fyll i nedanstående uppgifter så utförligt du kan. Vi behandlar din förfrågan så snart som möjligt. Tänk på att du inte är garanterad ditt önskade datum och tid.

Det här behöver vi veta om din grupp

  • Vilken utställning vill ni besöka
  • Önskat datum (föreslå gärna fler än ett datum)
  • Önskad tid
  • Antal elever
  • Årskurs
  • Antal vuxna (minst 1 vuxen på 10 elever)
  • Önskemål om audioguide (för klasser med elever utan egen smartphone)
  • Övriga önskemål eller frågor

Adressuppgifter

  • Skolans namn
  • Postort, t ex Botkyrka, Johanneshov, Södertälje

Kontaktperson

  • Namn på kontaktperson/medföljande lärare
  • Telefonnummer till kontaktperson/medföljande lärare
  • E-postadress till kontaktperson/medföljande lärare
  • Skicka din förfrågan till bokning@nordiskamuseet.se

Vi kontaktar dig via mejl när din förfrågan är hanterad. Tänk på att vi behöver minst en veckas framförhållning för att hantera din bokningsförfrågan. Din förfrågan är inte bindande förrän du fått en bokningsbekräftelse.

Priser för skolbesök på Nordiska museet

  • Fri entré gäller lärarledda grupper från förskola, grundskola, gymnasium, grundläggande/gymnasial vuxenutbildning motsvarande komvux inklusive SFI och folkhögskolornas allmänna kurs.

Entrépris för lärarledda grupper med studenter

  • Fri entré gäller inte högskola, universitet, folkhögskolornas kurser förutom allmän kurs, eller vid evenemang och på dagar med förhöjd entré.
  • Entré högskola, universitet, folkhögskolornas kurser förutom allmän kurs: 150 kr /student
  • Lärare i studentgrupp har fri entré.

Lärarhandledningar att använda inför, under och efter ert skolbesök i utställningen Arktis.

Här hittar du material på några av utställningens teman, med fakta och diskussionsfrågor.

Ålder: för högstadiet men kan passa även för mellanstadiet och gymnasiet

Spana in utställningen Artkis – medan isen smälter

Vilken ingång är bäst för skolgrupper?

För att minska köerna vill vi gärna att skolgrupper går in genom tillgänglighetsentréerna på gatuplan, antingen via ingången från Djurgårdsvägen till höger om huvudentréns stora trappa eller via museets bakgård. Där det är gott om plats för er klass, nära till skåp och toaletter och sällan kö.

Vid ankomst går du som lärare själv och anmäler ert besök vid disken i passagen på gatuplan eller i receptionen en halv trappa upp.

Du ansvarar för gruppen

Vi rekommenderar tio elever per medföljande vuxen. Maximalt 60 elever per skola och dag kan besöka Nordiska museet. Medföljande vuxna ansvarar för och följer och är med elevgrupper till och med gymnasiet under hela besöket på museet. Var på plats i god tid för att möta elever som tar sig till museet på egen hand.

Tänk på allas trivsel

Museer är lärmiljöer på liknande sätt som klassrummen i skolan. På museet rör vi oss lugnt och talar i normal samtalston. Vi respekterar och visar hänsyn till andra besökare. Ibland kan vi får röra, men inte förstöra.

Läs gärna våra trivselregler här.

Äta på Nordiska museet

Matsäcksbord finns i Stora hallen, plan 2. Nordiska museets restaurang serverar pannkakor och barnportioner av dagens rätt varje dag. För att skydda våra utställningar ber vi er att inte äta eller dricka i våra utställningar.

Fotografering

Ni får gärna använda kamera eller mobil men utan blixt och stativ i museets utställningar. Fråga våra värdar om det är ok att filma eller fotografera i samband med visningar.

Just nu

På grund av högt besökstryck kan vi för närvarande tyvärr inte ta emot fler elever än 40 från samma skola under samma tid och dag. Istället tipsar vi om att gärna besöka oss på olika dagar, eller om ni har möjlighet att komma till museet med minst två timmar mellan grupperna. Ni kan läsa mer under fliken Boka skolbesök.

Tre höjdpunkter i utställningen

Närbild på en mask i näver.
Glasögon av näver i utställningen Arktis – medan isen smäler på Nordiska museet. Foto: Nordiska museet, NM.0018067

1. Glasögon av näver

För att klara livet i ett extremt klimat måste människan vara uppfinningsrik och ta tillvara på det som finns i närområdet. Is och kyla kan vara en obarmhärtig fiende. Att skydda ögonen vid starkt solsken är viktigt för att inte förstöra synen. Detta är ett vardagsföremål som de flesta av oss äger men som kan spela stor roll i det arktiska klimatet.

Närbild på en täljstenslampa.
Täljstenslampa i utställningen Arktis – medan isen smälter på Nordiska museet. Foto: Nordiska museet, NM.0059952

2. Täljstenslampan

Lampan har en veke av mossa, och djurfett som bränsle och användes länge på Grönland för bland annat värme, issmältning och matlagning. I den 40-gradiga kylan kunde den grönländska tranlampan få upp temperaturen inomhus till +8 grader. För att hålla lampan brinnande under vintern krävdes cirka 175 kg sälfett. Varje familj hade sin egen lampa som de tog med sig när de reste. I dag har många kvar sin lampa ifall de moderna alternativen skulle sluta fungera.

Långt träredskap som liknar en åra.
En trästav i utställningen Arktis – medan isen smälter på Nordiska museet. Foto: Nordiska museet/ NM.0238067

3. Skopstaven

Staven från Lappland är ett typiskt exempel på ett ”lifehack”. Den har använts som snöskyffel, som skidstav och för att gräva bort snö och is för att renen ska nå sin huvudsakliga föda laven. Idag när temperaturen växlar fort bildas stora isskorpor och skopstaven har förlorat sin funktion. Har eleverna något ”smart” föremål i sin vardag?

Möt en av forskarna bakom utställningen Arktis

Foto: Karolina Kristensson

Varför gör Nordiska museet utställningen Arktis – medan isen smälter? Och hur har förarbetet gått till? Möt Lotten Gustafsson Reinius, etnolog samt gästprofessor vid Nordiska museet och Stockholms universitet, som arbetat med utställningen.