Gå till innehåll

Museibyggnadens utveckling

Den egna museibyggnaden är ett av Nordiska museets viktigaste föremål att förvalta och bevara. Vi arbetar långsiktigt med att förädla den för framtiden efter en flerårig utvecklingsplan och håller öppet som vanligt. Här kan du följa processen.

Byggd som museum i det sena 1800-talet

Stiftelsen Nordiska museet äger och förvaltar själv sin museibyggnad, som är ritad och uppförd för att vara just Nordiska museet. Så är inte alltid fallet för musei- och utställningsverksamheter. Byggnadsverket Nordiska museet är ritat av arkitekt Isak Gustaf Clason och byggnadsminne enligt lagen om kulturminnen sedan 2008.

Nordiska museet tog lång till att färdigställa, från arkitekttävling 1883 till invigning 1907. Arkitekturen knyter an till flera historiska byggnadsformer och är inspirerad av tidens europeiska museer: en monumentalbyggnad med gallerivåningar kring en vidsträckt hall, som innebär många trapphus och stora avstånd.

Samtidigt fanns visserligen för tiden moderna innovationer som hissar med från början. Men endast två – med plats för några besökare och en konduktör i vardera.

I dag är byggnaden historisk, för att den så tydligt manifesterar sin egen tid.

Förädling för vår tid och eftervärlden

Det vi under 2000-talet omsorgsfullt arbetar med är att restaurera och förädla byggnaden så att den är långsiktigt hållbar för såväl nutidens som framtidens besökare.

En vit hängbro i en sal med höga kryssvalv i taket och en staty av Gustav Vasa.
Nordiska museets Jubileumsbro från 2023. Foto: Emil Fagander/ Nordiska museet

Vårt arbete hittills

Första kapitlet: välkomnande bakgård

I decennier var museets bakgård stängd och omgärdad av ett högt plank med taggtråd. Idag har den fått liv och välkomnar dig till museet i en utformning gjord i samarbete med Bach arkitekter, Wi landskap, Kungliga Djurgårdens Förvaltning och Länsstyrelsen i Stockholm. 

Växterna på Bakgården

Formklippta lindar, spaljerade fruktträd, planteringar, klätterväxter och ett valnötsträd bildar väggar och tak till ett urbant vardagsrum utomhus.

Kafé & bar i Lusknäppen

Den lilla tegelbyggnaden på bakgården användes under museets tidiga år för att desinficera museiföremål. ”Lusknäppen”, som museets personal alltid kallat den, har blivit kafé och bar med servering. Både inomhus och utomhus under lindarnas bladverk.

Valnöt, museets vårdträd

Enligt en nordisk tradition från slutet av 1800-talet, när gårdsplanen fick en öppnare utformning, planterades ofta ett vårdträd på gården. I samband med öppningen av museets bakgård planterade vi ett valnötsträd här.

Sickis, museets gårdshund

Under valnötsträdet kan du hälsa på museets gårdshund Sickis, förevigad som staty i brons av skulptören Eva Fornåå. Lapphunden Sickis har funnits på riktigt och kom till museet som gåva (med tanken att bli uppstoppad och visas på museet, men Sickis blev istället en mycket omtyckt gårdshund.)

Äppelträd i gåva från det danska kungaparet

När det danska kungaparet var på statsbesök i maj 2024 ingick ett besök på Nordiska museet i sällskap med de svenska kunga- och kronprinsessparen. I samband med besöket skänkte och planterade det danska kungaparet ett äppelträd från Gråsten slot på södra Jylland. Sorten heter Gråsten gul.

Ett sitter vid marmorbord med tända lus och dricker äppelmust och kaffe i Kafé Lusknäppen på Nordiska museets bakgård. Solen lyser in på mannen genom det stora fönstret med museets fyrklöverformade logotyp.
I Kafé Lusknäppen på Nordiska museets bakgård kan du fika, äta lunch eller dricka något.
Danska kungaparet planterar ett äppelträd på Nordiska museets bakgård. Svenske kungen pekar att det behövs mer jord.
Danska kungaparet planterar ett äppelträd på Nordiska museets bakgård under statsbesöket i maj 2024. De svenska kunga- och kronprinsessparet närvarade också. Foto: TT Spektra
En gråsvart hundskulptur som står på ett trägolv utomhus. Bakom syns en byggnads exteriör och ett svart staket samt den undre delen av ett träd.
Skulpturen av gårdshunden Sickis är gjord av Eva Fornåå. Foto: Nordiska museet
En uteservering under träd och ett litet tegelhus i bakgrunden
Kafé Lusknäppen ligger på Nordiska museets bakgård.

Andra kapitlet: ny entré med samisk inspiration

Nästa kapitel leder dig vidare in i byggnaden. I juni 2020 stod entrén och konstverket Two directions klar. Entrén ligger i markplan på museets bakgård. Utbyggnaden är ritad av restaureringsarkitekt Lone-Pia Bach, Bach Arkitekter.

Den konstnärliga gestaltningen i portalen är gjord av finsksamiska Outi Pieski. Hon hämtade inspiration från en samisk sked i museets samlingar. Marja Helanders videoverk Birds in the earth visar dig in i museet.

Man ser in mot två glasdörrar genom en glasad gång, taket och väggarna har ett flätat mönster.
Finsksamiska konstnären Outi Pieski står bakom den konstnärliga gestaltningen i entrén. Inspiration till mönsterbilden kommer från en samisk sked i Nordiska museets samlingar. Foto: Helena Bonnevier, Nordiska museet
En sked i älghorn med handtag dekorerad med ett flätat mönster.
Samisk sked i älghorn utförd och dekorerad av Pål Zakrisson från Frostviken, Jämtland omkring 1862. Foto: Helena Bonnevier/ Nordiska museet, NM.0192072
Två unga dansöser i samiskinspirerade dräkt står på en karg hed mot ljus himmel bakom sig och sträcker armarna i en en haut.
Stillbild ur Marja Helanders videoverk Birds in the earth.

En kvinna i grön kavaj och glasögon ler mot kameran.

Lone-Pia Bach är professor i restaureringskonst vid Kungliga Konsthögskolan och har verkat inom restaureringskonsten och det arkitektoniska kulturarvet under närmare 30 år. Hon har tagit fram en långsiktig Generalplan för utvecklingen av museibyggnaden för Nordiska museet. Målet är att sänka trösklarna och göra museet tillgängligt och attraktivt för flera besökare. 

I arbetet har Bach tolkat och förmedlat kunskapen om Isak Gustaf Clasons filosofi och dess uttryck i byggnadsverket. Lone-Pia har ritat utbyggnaden och entrén mot väst som öppnades 2020.

Tre frågor till Lone-Pia Bach

Den nya entrén mot bakgården är ett historiskt projekt för museet. Hur tar man sig an en sådan utmaning?

–Västra entrén, på museets bakgård, är en ovanlig uppgift som man behöver närma sig med ödmjukhet inför samt med en genuin förståelse för byggnaden och dess förutsättningar. Uppgiften står inte heller allena utan är en del, ett första steg, av en stor generalplan vi tog fram 2016 i nära samarbete med museet.

–Planen arbetades fram när museet behövde lösa tillgängligheten och när jag fick frågan, var det tydligt att det behövdes en större och mer långsiktig plan.

–Ursprungligen tänkte sig Artur Hazelius och hans arkitekt Isak Gustaf Clason att museet skulle vara fem gånger så stort som det är idag. Därmed ska en mängd funktioner, såsom arkiv, kontor och andra praktiska funktioner få plats i en byggnad som inte är ämnad för det utan uppförd i syfte att vara folkets festsal. Detta har alltid varit museets akilleshäl. 

–Därför var det nödvändigt att lyfta blicken, zooma ut och försöka förstå museets behov i relation till det storslagna allkonstverk som byggnaden är.

–Vi genomförde en djupgående analys av museets ursprungliga idé och kvaliteter som sedan resulterade i en plan som också tog hänsyn till det stora arbete som museet själv utförde med sin personal och besökare.

–En av planens slutsatser var att bottenvåningen bör vara öppen och publik med aktiviteter under fler av dygnets timmar. För att stärka den publika idén behövdes museets sida mot staden, den så kallade baksidan, aktiveras. Västra entrén är en viktig nyckel för planens genomförande. När väl planen var beslutad samt att entrén skulle utgöra det första steget, påbörjades ett omfattande och krävande arbete.

–Den stora utmaningen var att respektera museibyggnaden och skapa en balans mellan att göra så få ingrepp i byggnadens stomme som möjligt, och därmed på de kulturhistoriska värdena, och samtidigt svara an på museets enorma skala. Den nya entrén behövde bli mänsklig och inbjudande.

–Målet har varit att entrén skulle vara en samtida byggnad som samspelar med, och bygger vidare på, museibyggnadens idé och grammatik.

Hur har ljus och val av material spelat en roll i nya entrén?

–En öppen famn sträcker sig ut och bjuder in besökaren, även mot den tveksamma förbipasseraren som drar sig för att gå via den högtidliga och ståtliga huvudtrappan. En nätt och transparent kil möter de kolossala, massiva monumentet.

–Den renässansinspirerade museibyggnaden har många idémässiga anslag som den nya entrén inspirerat bygger vidare på. Man ser på Clason’s ritningar att museet är tänkt som ett dagsljus-museum, där ljuset flödar in i byggnaden. Varje yta och varje detalj är pedagogiskt framtagen i syfte att utbilda besökaren, inget är överlåtet till tillfälligheten.

–Byggnaden är helt byggd i nordiska material (främst svenska) som har bearbetats utifrån ett mänskligt perspektiv sin storlek till trots. De stora fasadytorna i Roslagssandsten är grovhuggna, medan kalksten vid listverk och öppningar samt Solna graniten på sockeln är finhuggen och fint bearbetad i ek möter människan vid entréernas portar. För de konstnärliga uttrycken anlitades tidens mest framstående konstnärer.

–Det är dessa idémässiga perspektiv som har omvandlats till en nutida dräkt. Den nya entrén är ett tunt stålskal med ett enkelt klimatskal i glas. Byggnaden leker med ljuset – dagsljuset silas genom ett konstverk som förändrar sig i takt med dygnet och årstiden. På kvällen lyses den konstnärliga bearbetningen upp inifrån och sprider ett mjukt och lekfullt skuggspel ut i kvällens mörker.

–De rostiga järnutfällningarna som återfinns i fasadens Roslagssandsten gav idén till det tunna skalets material. Valet föll på väderbeständigt stål som rostar till en grov yta. Där människan kommer nära kläs stålet med trä i stora profilerade former som är mjuka och lena att röra vid. Formerna är fria, moderna tolkningar av de klassiska listverksprofiler som finns inne i byggnaden. Den konstnärliga gestaltningen är gjord av konstnären Outi Pieski som på ett fantastiskt vis lyft fram det samiska mönsterarvet. 

Vad hoppas du att framtida besökare kommer att tycka om entrén?

–Jag hoppas att besökaren inspireras av det lekfulla mötet med den nordiska kulturen och att stora som små upplever ljusleken i Outis starka konstverk. Förhoppningsvis väcker det frågor och tankar som skapar nyfikenhet och lust att gå på upptäckt i det stora museet.

–Vidare hoppas jag på att besökaren på ett undermedvetet sätt känner att byggnaderna är sammanlänkade trots att de skapats under olika årtionden och utifrån olika estetiska principer.

–Jag hoppas också att alla förstår att detta inte hade varit möjligt om inte alla medverkande hade samarbetat så prestigelöst och nära. Det hade absolut inte varit möjligt om inte vi hade haft så lyhörda och duktiga entreprenörer som har planerat och svetsat ihop denna tillbyggnad med en orimlig precision.

En utskjutande portal i cortenstål med glasväggar med ett mönster, två kvinnor står vid ingången.
Nordiska museets entré och konstportal från bakgården, Two Directions, stod klar i juni 2020.

Öppet entréplan i marknivå

Sedan 2020 är vårt tillgängliga entréplan i marknivå klart. Här finns inga trösklar och du har nära till garderob, toalett för rörelsehindrade och hiss. Dessutom hade vi redan 2018 flyttat hit vår museibutik som då fick ny inredning av JOYN studio.

Alldeles innanför museibutiken hittar du arkiv och bibliotek. Du behöver inte betala entré för att besöka butiken, arkivet och biblioteket.

Ett dräktmagasin blev interaktiv upplevelse för barn

Samma år invigde vi också Tidsvalvet, vår storsatsning för alla från 8 år här, längst ned bland museets källarvalv.

Det som på ritningar kallades Kyrksalen ligger rakt under Gustav Vasa-statyn och var tänkt för att visa äldre kyrkliga föremål. Sedan många år var en stor dräktsamling förvarad här.

Nu flyttade vi 21 000 föremål till ändamålsenliga magasin och förvandlade salen till en interaktiv museiupplevelse om barnens egen historia, från 1870-talet till idag.

Ingång med glasdörrar till en ljus butik med stora fönster, ovanför dörren står det Museibutik och Museum Shop.
Museibutiken på Nordiska museet ligger på entréplan, du behöver inte betala entré om du bara vill handla i butiken. Foto: Nordiska museet

Tredje kapitlet: Rymlig hiss och bro kompletterar trapphusen

Under jubileumsåret 2023, då Nordiska museet fyllde 150 år, förberedde vi vår största utställning någonsin: en ny permanent huvudutställning där du vandrar genom livet i Norden och fem sekel. Den sträcker sig genom hela översta våningen i museibyggnaden.

För att erbjuda varje besökare en tillgänglig upplevelse genomförde vi två viktiga satsningar. De hjälper dig både att ta dig runt och att lättare orientera dig i den väldiga museibyggnaden.

Gångbro med utsikt istället för trappor

För att ta dig hela vägen runt översta våningen behövde du tidigare gå i trappor i en passage vid den på originalritningarna så kallade Kröningsläktaren. Nu gör en ny gångbro vägen genom utställningen helt tillgänglig.

När du går över Jubileumsbron, ser du ut över Stora hallen mot Carl Milles Gustav Vasa-staty åt väster och ut över vattnet mot öster genom ett stort fönsterparti.

Rymlig hiss för många besökare

En rymlig hiss kompletterar nu byggnadens två enda mindre hissar. Den nya större hissen tar dig från Stora hallen upp till utställningarna och Nordbor på översta våningen.

Blinkning till Clason och hans intresse för ingenjörskonsten

Hissen och bron är utformade med inspiration av Isak Gustaf Clasons val av material och kulörer i museibyggnaden och hans intresse för ingenjörskonsten: De är båda stora, råa stålkonstruktioner – bron är gestaltad som en hängbro för att ge rumslighet åt rymden över Kröningsläktaren. Hissens mekanik är blottad och bjuder glimtar av utsikten utanför schaktet.

Kulörer och typografiska detaljer ur byggnaden

För att harmoniera med material och kulörer i byggnaden har museet tagit fram en egen patenterad färgpalett. Ett system med kulörer hämtade ut byggnadens historia är kompletterade med samtida kontrastfärger i en serie färgpar. Färgpaletten återkommer konsekvent i museets uttryck genom den grafiska och visuella identiteten.

Bron är infärgad i NM Vit Puts, hämtad ur innerväggar och valv. Hissen har samma kulör som ståldörrar i byggnaden, en dov olivgrön nyans patenterad som NM Kaféflygeln.

Hissen och bron lånar också detaljer från museets typografiska historia. Både hissens och brons stålkonstruktion har utsmyckning där Nordiska museets symbol, ett så kallat fyrpass som fanns i originalsigillet, bildar ett mönster. Ordet hiss har fått samma karakteristiska typografi som den i originalgravyrer i byggnaden.

Jubileumsbron och hissen är ritade av Fahlander arkitekter, projektering i samarbete med Länsstyrelsen i Stockholm. Jubileumsbron invigdes på museets 150-årsdag den 24 oktober 2023 av kulturministern.

En bild av en hiss med öppen dörr, den har en olivgrön ton och järnsmidesutsmyckning i form av ett mönster bildat av Nordiska museets symbol.
Ny hiss från Stora hallen upp till gallerierna stod klar under jubileumsåret 2023. Foto: Emil Fagander
En bild av en hiss med öppen dörr, den har en olivgrön ton och järnsmidesutsmyckning i form av ett mönster bildat av Nordiska museets symbol.
Ny hiss från Stora hallen upp till gallerierna stod klar under jubileumsåret 2023. Foto: Emil Fagander

Stenfriser och planteringar framför museet

Under senhösten 2024 fick marken framför museet mot Djurgårdsvägen ny utsmyckning i form av planteringar och stenfriser.

Bild ovanifrån på stenläggning som leder fram mot en entrétrappa
Stenfriser i marken framför Nordiska museet. Foto: Jonas Lindström / Nordiska museet

När du står framför Nordiska museet, omgiven av enorma lindar och kastanjer och blickar mot trappan upp mot den monumentala byggnaden slås du av de storslagna proportionerna.

För en mer mänsklig skala och för att sänka perspektivet, är nu lägre fågelbärsträd planterade för att rimma med byggnadens symmetri. Parkbänkar har fått Nordiska museets patenterade vinröda kulör NM Röd kalksten, hämtad ur ölandsstenen i Stora hallens stengolv.

Ett nyplanterat träd framför Nordiska museet med vit blomning.
Nyplanterat fågelbärsträd framför Nordiska museet. Foto: Jonas Lindström / Nordiska museet

LBF är markentreprenör tillsammans med underleverantörer. Projektet skedde i samarbete med landskapsarkitekter WiLandskap.

Sofis salong

I maj 2025 öppnade vi upp museets allra vackraste rum. Det ligger i byggnadens södra gavel, som Isak Gustaf Clason kallar Kaféflygeln i originalritningarna. Sofis salong är möjliggjord tack vare Nordiska museets & Skansens vänner.

Ursprungstanken var ett kafé för besökare, i flödande dagsljusinsläpp från höga fönster med låg bröstning att blicka ut genom i tre väderstreck.

Genom åren har Kaféflygeln fungerat som rum för såväl föremålsvård som museibutik och klassrum för skolbarn från Ukraina. Vi har tillägnat och döpt rummet efter Sofi Hazelius, museets medgrundare och dedikerar det till att en salong att mötas i för en rad möjliga sammanhang.

Du kan hyra Sofis salong för möten och tillställningar och läsa mer om hur vi gestaltade salongen.

En alkov i ett stort rum med valvöppning, tre sittmöbler i grått nedanför det stora atelljélika fönstret. Mintgröna och vita vägger, på golvet ligger en matta i grönt med samma form som valvet.
Sofis salong Foto: Jonas Lindström/Nordiska museet

En rundtur i, utanför och ovanför Nordiska museet på Djurgården i Stockholm.