Gå till innehåll

Podden Folkets historia utforskar nordborna

En dödsdömd farfar, en jublande tiobarnsmamma och en tuff rösträttskämpe – men inga kungar. Nordiska museet och podcasten Folkets historia med programledaren Anders Lundin berättar om den vanliga människan mitt i historien. Lyssna på Spotify!

Nordiska museets nya utställning Nordbor berättar om livet i Sverige och Norden under 500 år med hjälp av 4000 föremål och berättelser om verkliga personer ur arkiven. Utställningen skildrar rörelser, möten och förändringar genom århundradena och tar fasta på viktiga brytpunkter och händelser som format historien.

I fokus för utställningens berättelse står 22 gestaltade verkliga personöden för att ge förståelse för likheter och skillnader över tid. Utgångspunkten i varje poddavsnitt är ett av personporträtten i utställningen. I podden kommer museets intendenter tillsammans med programledaren Anders Lundin fördjupa kontexten kring dessa historiska personer.

Folkets historia innehåller nyskrivet drama, en fast skådespelarensemble och historiska experter med Anders Lundin som programledare. Alla historier är baserade på sanna händelser och personer.

I avsnitten får du bland annat möta Lars Nilsson som blev dömd till döden för trolldom och avguderi, rösträttskämpen Amanda Horney, trisskullan Anna Karlsson på sågverket, stataren Hulda som blev hemmansägare, resenären Samuel, och Lena Larsson som skrotade finrummet och skapade vardagsrummet.

Podden produceras av produktionsbolaget Hildurs och samarbetet inkluderar elva avsnitt, en gång i månaden och hade premiär den 14 februari på Spotify.